به نام حق

 

 

شرکت کنندگان :

پیمان صادقی(مسئول فنی و راهنما)

شاهپورامرالهی(پشتیبانی)

مسعود لکزاده(همیار سرپرست)

نیما شعبانی(سرپرست و مربی و گزارشگر)

عباس قائدی(جانشین سرپرست)

اسماعیل سرانجام(گزارشگر تصویری)

حسین برهانیان(گروهدار و همیار مسئول فنی)

علی طیبی(گروهدار)

امین ستایش(مسئول محیط زیست)

شراره شعبانی(سرپرست بانوان)

فرزانه زارع(همیار سرپرست بانوان)

حوریه محمدپور(همیار سرپرست بانوان)

شیوا کشاورز(پزشک)

زهرامحمدی زاده(مسئول فنی بانوان)

ساراعماد(پزشک)

زهرا ابوالحسنی(مسئول نامنویسی و همیار مسئول فنی بانوان)

افشین مازندرانی

مهدی حسن زاده

سیداحمدموسویان

امین تقوایی

امیر تقوایی

رویا مختاریان

صدیقه رحیمی

کیانا صادقی

افسانه فلاح

الهام طیبی

الهه فهندژ

مریم مختاریان

هاجرنجاتی

عاطفه ستوده

 

تعداد همنوردان: 31 تن

تعداد بانوان: 16 تن

تعداد آقایان: 15 تن

استان:فارس

 شهرستان : سپیدان

منطقه : تنگ بستانک

مسافت پیموده شده: 21 کیلومتر

تعداد گام ها: 21700

وضعیت هوا : صاف

سرعت وزش باد : حدود ۱۰ تا 12 کیلومتر در ساعت(در بیشتر مواقع بدون وزش باد)

میانگین دما: ۷ درجه

دسترسی موبایل و اینترنت: بسیار ضعیف

 

پوشش گیاهی

 یكی از ویژگی‌های این پدیده طبیعی بستر سنگی كف دره است كه رویشگاه درختان چنار، گردو و گیاهان سایه پسند است. این درختان درفضای كم نور تنگ بستانك برای دسترسی به نور،دررقابت هستند و قامت بلند و تاج پوشش به هم پیوسته‌ای دارند.

پوشش جانوری

زیست بوم آبی دریاچه پشت سد درودزن، مهمترین زیستگاه آبی بخش كامفیروز است كه زیستگاه جانبی منطقه حفاظت شده تنگ بستانك می‌باشد. این دریاچه آب شیرین، زیستگاه دو گونه از ماهیان بومی و سه‌گونه از كپور پرورشی است و از مكان‌های حائز اهمیت برای زمستان گذرانی پرندگان مهاجر می باشد. حیات وحش خرس قهوه ای- کفتار- رودک- راسو- گربه وحشی- بز- و پازن- خارپشت ایر انی- سنجاب ایرانی- هامستر دم دراز- خرگوش- روباه- شغال و گراز- کبوتر جنگلی- کبک و انواع پرندگان شکاری از مهره داران شناسایی شده در این منطقه می باشد. پوشش گیاهی بلوط- بنه- ارس- بادام کوهی- زالزالک- دافنه- کیکم- تنگرس- ارژن- بو مادران- درمنه- اویش- دنایی و اویش شیرازی.

بهشت گمشده

بهشت گمشده منطقه‌ای خوش آب و هوا و سرسبز در در بخش کامفیروز شهرستان مرودشت است. نام اصلی این مکان تنگ بستانک بوده‌است که اکنون به بهشت گمشده مشهور شده‌است.[۱] منطقه حفاظت شده تنگ بستانک با مساحت ۱۵۳۲۴ هکتار در شمال غربی استان فارس و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری شهر شیراز و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر مرودشت در بخش کامفیروز واقع گردیده‌است. میانگین ارتفاعی ان بین ۱۷۰۰-۳۷۰۰ متر است.

  

تنگ بستانک منطقه‌ای است عمدتاً کوهستانی با پوششی جنگلی اقلیم منطقه ایرانی تورانی بوده و دارای تابستان‌هایی خشک و زمستان‌هایی سرد؛ با ریزش برف و یخبندان است. میانگین درجه حرارت بین ۱۴-۱۶ درجه و متوسط بارندگی ۴۷۹٫۴۲ میلی‌متر است. مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز گذر می کند و دریاچه سد درودزن و جنگل‌های انبوه بلوط نیز در این مسیر هستند.

از ورودی تنگه کوچه باغی نسبتاً وسیع در پیچ و تاب رودخانه‌ای زیبا تا محل آبشار تنگ بستانک ادامه می‌یابد و اینجاست که انبوهی از جنگل چنار در تنگه‌ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس آهک یکی از شگفت‌انگیزترین چهره‌های طبیعت را به نمایش می‌گذارد. امتداد این مسیر پیاده‌رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ای دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل می‌کند.

  

 

تاریخچه

تنگ بستانک درگذشته بیشتر شهرت محلی داشت و منطقه ییلاقی بخش‌های کامفیروز و بیضا محسوب می‌گردید. در گذشته مهم‌ترین سودمندی آن برای روستاه‌های پایین دست استفاده از منابع آب برای مصرف شرب، کشاورزی و گردشگری موردی جوامع محلی بوده‌است وتا اواخر دهه ۵۰ برای شهرنشینان نامی ناآشنا بوده و کمتر مورد استفاده گردشگری فشرده قرار گرفته‌است، اما از اوائل دهه ۶۰ این منطقه به‌تدریج توسط گروه‌های کوهنوردی و گردشگران طبیعت معرفی گردید و به لحاظ زیبایی‌های خیره‌کننده و چشم‌انداز طبیعی منحصربه‌فرد، توسط بازدیدکنندگان علاقه‌مند، بهشت گمشده نام‌گذاری گردید. در حال حاضر در حدود ۶ ماه از سال در فصول بهار و تابستان منطقه مورد استفاده بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و در چهار ماه اردیبهشت، خرداد، تیر، مرداد بیشترین بازدیدکنندگان به منطقه مراجعه می‌کنند.

 

تنگ بستانک در موقعیت جغرافیایی N302129 E520643 در استان فارس واقع است. بهشت گمشده یا تنگ بستانک یکی از جاذبه های شگفت انگیز طبیعی ایران است که در منطقه کامفیروز و در فاصله 120 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد . بهشت گمشده در منطقه ای به وسعت بیست هزار هکتار واقع شده و ارتفاع آن از سطح دریا 1740 متر است. از دامنه ی کوه های شمال غربی و مغرب دشت کامفیروز خط سبزی آغاز شده و به سوی غرب امتداد دارد و این مسیر سبز در عمق دره و حاشیه رودخانه پوشیده از درختان است.

 

این بهشت در حوضه ی آبخیز سد درودزن واقع شده و سالیانه 33 میلیون متر مکعب آب از آن می گذرد. این منطقه‌دارای اقلیم ایرانوتورانی‌است،تابستان‌های خشك داردو زمستان‌های بسیارسردآن‌با برف و یخبندان همراه است و متوسط بارندگی آن ‪ میلیمتر است. تنگ بستانك یا همان بهشت گمشده دره زیبایی است كه جهت امتداد آن شرقی غربی است و صخره‌های عمودی و مرتفع دو طرف آن را دربرگرفته است

جاذبه های اکوتوریستی وجود روستاهای زیبای جنوب تنگ بستانک مانند ساران و کهکرون با چشمه های زیبا و سابقه ای هزاران ساله از جاذبه های این منطقه می باشد. موقعیت جغرافیائی اثر طبیعی تنگ بستانک در مجموعه شبکه گردشگری محور شمال و شمال غرب استان و امکان ارتباط جاده‌ای که با یادمان های تاریخی تخت‌ جمشید، نقش رستم و پاسارگارد از یک طرف و چشم‌اندازهای طبیعی آبشارمارگون و تنگ براق از طرف دیگر، امتیاز ویژه‌ای برای بخش ایرانگردی و جهانگردی استان فارس است که در خور توجه و اهمیت می باشد.

مسیر دسترسی به تنگ بستانک از میان روستاهای بیضا و کامفیروز و کوچه باغ ها مزارع و باغات اولین جاذبه ای است که گردشگران درسفر به بهشت گمشده تجربه می کنند منظره بدیع دریاچه سد درودزن در مسیر جاده جنگل های انبوه بلوط معماری روستا های منطقه در کنار مزارع وسیع و شالیزارها ی سر سبز تا ورودی بهشت گمشده انسان را مشایعت می کند از این نقطه کوچه باغی نسبتا وسیع و رویایی در پیچ و تاب رودخانه ای زیبا تا محل ابشار تنگ بستانک ادامه می یابد اینجاست که انبو هی از جنگل چنار در تنگه ای نه چندان باریک به همراه پیچ و تاب روسوباتی از جنس اهک یکی از شگفت انگیز ترین چهره های طبیعت را به نمایش می گذارد به راستی که بهشت چنین جایی باید باشد امتداد این مسیر پیاده رو از بستر رودخانه تا روستایی بکر در نقطه ا ی دور از ذهن زیبایی و جذابیت این منطقه را تکمیل میکند.

 

گزارش

در سحرگاه تابستان، باشگاه شیراز جوان به سرپرستی آقای شعبانی و به راهنمایی آقای پیمان صادقی با تعداد 31 نفر از اعضای باشگاه، در تاریخ 28/03/1400 با استفاده از دو دستگاه مینی بوس در ساعت 5:00 از درب پارک خلد برین، به طرف روستای ساران(سارون)حرکت کردیم و به روستای برشنه رسیدیم.

بعد از گذشتن از روستای کهکران به روستای ساران سفلی (سارون) رسیده که تیم بعد از پیاده شدن از مینی بوس و صحبت های مربی برنامه ، مسیر پیاده روی خود رو به طرف تنگه خرسی و بهشت گمشده آغاز کرد.

بعد از تقریبا 20 دقیقه پیمایش برای صرف صبحانه در کنار رودخانه و زیر سایه درختان  توقف کردیم. بعد از توقفی 15 دقیقه ای و خوردن صبحانه ای لذت بخش ، گروه حرکت خود را به طرف شرق از سر گرفت.

این نکته قابل ذکر است که، قبل از شروع به آب نوردی باید تمام وسایل آب بندی شود چون در بعضی از جاهای رودخانه به علت عمق زیاد ممکن است کیف و وسایل خیس شوند.به علت کدر بودن آب و عمق زیاد رودخانه اگر وسیله ای در آب بیفتد پیدا کردنش مشکل خواهد بود.

بنابراین سرپرست برنامه قبل از حرکت و شروع برنامه به همنوردان تذکر دادن که از آوردن وسایل قیمتی خودداری شود.

قابل ذکراست که افراد قبل از ورود به رودخانه و شروع به آب نوردی برای جلوگیری از صدمه دیدن و به علت لیز بودن سنگهای رودخانه باید از کفش های مخصوص آب نوردی استفاده کنند که البته داشتن باتوم در طول کوهپیمایی و آب نوردی میتواند یه شما کمک کند.

مسیر آب نوردی حدود 12 کیلومتر است که بعد از گذشتن از تنگه خرسی یا همان تنگ بستانک در ساعت 12:20 مسیر آب نوردی به پایان رسید. اعضای تیم در کنار رودخانه مشغول به صرف ناهار و استراحت نوشیدن چای شدند.

پس از تقریبا 2 ساعت استراحت پیمایش را از سر گرفتیم که حدودا پس از طی کردن 10 کیلومتر کوهپیمایی به بهشت گمشده رسیدیم. رسیدن و نوشیدن آب چشمه بهشت گمشده و پر کردن بطری های آب خستگی را از تنمان به در کرد و تیم به طرف پارکینگ بهشت گمشده حرکت کرد . مینی بوس منتظرمان آماده حرکت بود که از مسیر کامفیروز ،بیضا بطرف شیراز حرکت کردیم.

سپاس فراوان از تک تک اعضا که روزی سرشار از انرژی و شادی برایمان رقم زدند.

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان