به نام خدا

نفرات شرکت کننده در برنامه صعود برم فیروز 

 بانوان:

شراره شعبانی(سرپرست ، گزارشگر)

سمانه پذیرش(همیار سرپرست)

فاطمه خلقی

مینا مصلح

نرجس کرمی

سمانه ستایشگر

سارا عماد(پزشک)

الهه فهندژ

عاطفه ستوده (مسئول محیط زیست)

 

آقایان:

نیما شعبانی(مسئول فنی ، مربی، جانشین سرپرست،)

 رضا عباسی(همیار سرپرست)

 مسعود کواری(گروهدار ، گزارشگر تصویری)

شکراله پناهی

آرش ایرانی

علیرضا کدخدایی

 

 

تعداد همنوردان: 15 تن

تعداد بانوان: 9 تن

تعداد آقایان: 6 تن

استان:فارس

 شهرستان : سپیدان

مسافت پیموده شده: 25 کیلومتر

تعداد گام ها: 35000

کالری مصرفی: 2200

وضعیت هوا : صاف

سرعت وزش باد : حدود ۱۰ تا ۴۵ کیلومتر در ساعت

دمای شروع : 15 درجه 

دمای قله : 12 درجه

ارتفاع ثبت شده برروی قله : 3720 متر

 

 

دسترسی موبایل و اینترنت: تقریبا در تمامی طول مسیر خوب

 

پوشش گیاهی و جانوری

 

تقریبا تمام این منطقه پوشیده از علفزار و گیاهان متعدد می باشد.

گونه های گیاهی که در این منطقه رشد کرده اند شامل : گل لاله ، پونه ، پیاز ، جاشیر ، بن سرخ ، گیاهان بوته ای و گونه هایی از فرفیون می باشد.

همچنین گونه های جانوری این منطقه شامل : پستانداران کوچکی ، خرگوش و موش و پستانداران بزرگ مانند : گرگ ، کفتار ، روباه ، شغال و خرس می باشد.

همچنین حشراتی بسیار زیادی مانند : سنجاقک و کفشدوزک نیز این مکان خوش آب و هوا و بکر را برای زندگی انتخاب کرده اند. 

 

جنس سنگهای منطقه

سنگهای این مناظر زیبا همگی از جنس آهک و مارن می باشد.

دریاچه برم فیروز

دریاچه برم فیروز یکی از نقاط دیدنی استان فارس است که دیدن آن برای کسانی که توانائی یک کوه پیمائی نیمه سبک و دو ساعته را دارند خالی از لطف نیست. دریاچه ای که به دلیل نداشتن راه ماشین رو و کوه‌پیمایی تا کنون از گزند توریست نماها و گردش گران نماها به دور مانده و جزو یکی از مکان‌های دیدنی و جذاب استان فارس محسوب می شود. بهترین زمان برای صعود راحت و ایمن اوایل اردیبشهت ماه به دلیل سرمای کمتر منطقه توصیه می‌شود. منطقه دشت برم فیروز، دارای محیط مناسبی جهت کمپینگ و بر پا کردن چادر می باشد. اما به دلیل سرد بودن منطقه و احتمال وزش باد در آن ارتفاع بهتر است وسایل لازم چون لباس گرم، کلاه و دستکش را همراه خود داشته باشیم. در زمستان نیز با توجه به وجود برف زیاد و یخبندان احتیاج به امکانات خاص و لوازم صعود زمستانه به خصوص جی پی اس خواهیم داشت، چرا که به دلیل پوشیده شدن تمام مسیر و خود دریاچه از برف یافتن مسیر صحیح آن هم در زمانی که بوران می‌باشد، بسیار مشکل خواهد شد. قله برم فیروز نیز در مجاورت این دریاچه بوده که این قله بر روی کوه برم فیروز دومین کوه بلند از رشته کوه های دنا در فارس است.

قله برم فیروز(ریز بلند)

 قله برم فیروز با ارتفاع 3720 متر از سطح دریا دارای دور نمای منحصر به فردی از قلل زیبای استان فارس و کهکیلویه بویر احمد است که از بلندای این قله، قله های پوشیده از برف دنا و سی سخت دیده می شوند. چند مسیر برای رسیدن به دریاچه برم فیروز وجود دارد. مسیری ساده‌تر که از دشت سه چاه واقع در جاده پیست اسکی پولاد کف شروع شده و با مسیری کم شیب، از میان دشت های زیبا می گذرد و میتوان به دریاچه رسید و با وجودی که این مسیر از دیگری طولانی تر است اما راحت تر و دارای شیب کمتری است. مسیر دوم که کوتاه تر بوده با شیب های تند از روبروی پیست اسکی پولاد کف شروع شده و با شیب زیاد شما را سریع تر به این دریاچه زیبا میرساند، این مسیر به دلیل شیب نسبتا زیاد آن جهت رسیدن به دریاچه برای عموم استفاده نمی شود و کسانی که دارای آمادگی جسمانی بالاتر و بهتری داشته باشند میتوانند از این مسیر استفاده کنند.

 

گزارش اجرای برنامه

 

5:45 صبح روز  جمعه. 1400/3/7. ،تعداد  15 نفر (9 نفر بانوان و 6 نفر آقایان) از اعضای باشگاه به سرپرستی خانم شراره شعبانی  و مربی تیم آقای نیما شعبانی با یک دستگاه مینی  بوس، به سمت سپیدان حرکت کردیم . توقفی کوتاه در سپیدان داشتیم برای صرف صبحانه، ساعت 8:30 صبح، پس از اجرای یک نرمش صبحگاهی، جهت گرم نمودن، صعود، به سرقدمی آقای شعبانی، آغاز شد .

پس از طی حدود نیم ساعت به چشمه رسیدیم که همنوردان آب خنکی نوش جان کردند و مسیر را ادامه دادیم .

ساعت ۹:۴۵ به دریاچه برم فیروز رسیدیم ، زیبایی دریاچه و زمین سرسبز اطرافش که با نگین زرد گلها آرایش شده بود همه را به وجد آورده بود.

در کنار دریاچه، یکی از اعضا که ازقبل با بنده هماهنگ کرده بودند، قرار شد در همان محل بمانند، از این رو بعضی از دوستان وسایل اضافی خود را آنجا گذاشته، و پس از استراحتی کوتاه در ساعت ساعت 10:45 به سمت قله حرکت کردند. در طول مسیر از آموزش های نحوه گام برداری ،اهمیت تنفس،تغذیه در کوهستان بهره بردیم .

هوای مسیر با وزش بادی ملایم بسیار دلپذیر شده بود.

ساعت 12:15 به اتفاق همه ی دوستان به قله رسیدیم،

 

در آنجا دوستانی که زحمت حمل گچ و سیمان و آب جهت آماده سازی مصالح را به عهده داشتند، ( آقایان عباسی و شعبانی) سریع دست بکار شده و پس از آماده کردن ملات آنرا به پای تابلوی جدید قله ریختند، تا باعث استحکام آن شود و از افتادن احتمالی آن جلوگیری شود ‌.

  

پس از گرفتن عکس یادگاری و لذت بردن از تماشای طبیعت زیبای اطراف آن ،در صفی منظم به سمت دریاچه بازگشتیم .

لازم به ذکر است که از بلندای قله، قلل دیگر نظیرمرغنج ، قوچ خوس ، کرسوملو ، قلات گرد ، میون قلات ، رنج و ... نمایان بود. در بازگشت  به دریاچه ساعتی را به صرف ناهار و ثبت زیباییها اختصاص دادیم و سپس مسیر برگشت را در پیش گرفتیم، که همان مسیر رفت بود.

ساعت 17:30به محل سوار شدن مینی بوس رسیده و ساعت 19:30  همگی در سلامت کامل به شیراز رسیدیم.

 

 

 

 

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان