تاريخچه باشگاه كوهنوردی و اسكی شيراز جوان

از گروه كوهنوردی و اسكی شيراز تا هم اکنون

 

اوايل سال  1376 اولين انديشه هاي تاسيس يك گروه كوهنوردي با هدف پيشرفت ورزش كوهنوردي فارس و جايي كه انديشه هاي مترقي و پوياي مربيان جوان ، ميادين لازم را بيابد شكل گرفت و همان سال با حضور تني چند از همنوردان از جمله : امير حسين اردبيلي ، شهرام زندي ، وحيد شرافتي ، محمد رضا چالاك ، اصغر تهراني ،‌ نادر كرمي و محمد حسين جلالي فعاليتهايي آغاز شد ، در سال 77 گروه منسجم تر شده و نشست های هفتگي در محل كار آقاي تهراني برگزار و برنامه ها نيز طبق گاهنامه ورزشي منظم تر انجام مي شد.

بالاخره با تلاش و پيگيري اعضاي هيأت موسس گروه در سال 1378 مجوز رسمي فعاليت خود را از فدراسيون كوهنوردي دريافت نمود و موج تازه اي از فعاليتهاي فرهنگي ورزشي شكل گرفت. از اين زمان بود كه تقويم برنامه ها رونق خاصي گرفت و هموندان گروه تا دو برابر افزايش يافت.

لازم به ذكر است كه اعضا هيأت موسس گروه شيراز را افراد فوق الذكر تشكيل داده اند كه در واقع بنيانگذاران اين گروه بوده و مجوز رسمي تاسيس و به نام آقايان نادر كرمي ، محمد حسين جلالي و محمد رضا چالاك ثبت و صادر گرديده است.

اين گروه نوپا با بهره مندي از تجارب مربيان خود و تلاش فراوان و عليرغم وجود گروههاي با سابقه در سطح شيراز توانسته است همواره در زمره بهترين گروه هاي كوهنوردي شيراز مطرح باشد و در كنار گروه هاي مطرح و با سابقه هم استاني، نام كوهنوردي فارس و شيراز را در كشور مطرح سازد.

از فعاليتهاي مهم اين گروه از بدو تاسيس مي توان به صعود ديواره هاي مطرح كشور مانند صعود موفق ديواره علم كوه از سه مسير و در سه سال متوالي ،‌گشايش مسيرهاي بلند در ديواره هاي فارس از قبيل مسير شاهين بر روي برج مارگون واقع در ديواره آبشار مارگون ، رامجرد و كلبك ، اولين صعودهاي زمستانه يا دشوار برخي قلل كشور از قبيل : دماوند ، طزر جان يزد ،‌ هفت تنان زردكوه ،‌ حوض دال دنا ، نول جنوبي و شمالي دنا ، بيژن سه دنا ، رنج ، بل (بویژه قله كله خرمن دنا كه براي اولين بار در زمستان و از مسير جديد صعود شد كه هيات كوهنوردي فارس بر روي مسير نام گرده شيراز را نهاد ) مي توان اشاره كرد. همچنين بر پايي كلاسهاي آموزشي در محل دفتر گروه و نشر فرهنگ كوهپيمايي عمومي از ديگر عملكردهاي اين گروه مي باشد.

از اوايل سال 82 انديشه تاسيس گروه كوهنوردي بانوان شيراز با حضور بانوان خانواده گرامی هموندان پر کار گروه همچون خانمها : ليلا دهقانيان و ندا اطمينان و نيز حضور بانوان كوهنورد مطرح شيراز همچون صديقه نيك سرشت ، آذر ايزدپناه به مرحله اجرا رسيد و بدين گونه فصل جديدي از فعاليت گروه آغاز شد. دامنه گسترده گروه شیراز جذب علاقه مندان به اين ورزش در ابعاد گوناگون از قبيل كوهپيمايي ، صعود قله ، صعود ديواره ، غار نوردي ، سنگ نوردي طبيعي و صعودهاي ورزشي ، دوچرخه كوهستان و اسكي و ورزشهاي زمستاني موجب شده علاقه مندان را با سلايق و استعدادهاي ويژه پوشش دهد، همچنين در بعد ورزش قهرماني از بدست آوردن مقام در مسابقات سنگنوردي گرفته  تا حضور در تيم هاي ملي دانشجويي و جوانان از افتخارات اين گروه در زمان خود به شمار ميرود.

در نيمه سال 84  گروه كوهنوردي و اسكي شيراز كه در دو بخش بانوان و آقايان فعاليت عمده اي داشتند و باشگاه كوهنوردي و اسكي شيراز جوان در کنار این گروه  با همکاری و مساعدت هموندان گروه شیراز بوسیله آقای نادر کرمی تشكیل گردید و  كار و عملكرد آن به بهره وري و پيشرفت بيشتري رسيد و گسترش ، كارائي و تعداد اعضا گروه  که هم اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می دهد و  باشگاه به حدي رسيد كه در هر هفته اعضا 4 تا 6 برنامه متفاوت  و مشترک از نظر نوع و منطقه اجرا بر گزار مي كنند.

در حال حاضر باشگاه كوهنوردي؛ دوچرخه سواری و اسكي شيراز جوان با برخورداري از مقررات شايسته و تدوين و اجراي برنامه هاي آموزشي سعي در بالا بردن سطح علمي و عملي عزيزان كوهنورد را دارد تا آنجا كه شرايط مهم جهت احراز عنوان (عضو رسمي) باشگاه را گذراندن دوره مقدماتي كمكهاي نخستین و نيز كار آموزي رشته ورزشی مربوطه قرار داده است. همچنين حضور در برنامه هاي گوناگون ورزشی هموندان باشگاه بر اساس گاهنامه ورزشي و با توجه به نوع برنامه ها ؛درجه بندي برنامه ها و دانش و تجربه افراد بویژه رتبه بندی هموندان باشگاه خواهد بود.

.

در حال حاضر مربيان اين باشگاه عبارتند از : محمدرضا چالاك، فریدون خسروی، حسین رحمان ستایش، فرهاد فتوت، نادر كرمي، الهه زارع ،نسرین داریا ،فهیمه نوروزیان كه در كليه مراحل فعاليت و كلاسهاي گوناگون، با باشگاه فعاليت زيادي دارند

این باشگاه با 7 بخش مدیریتی و کارگروهی و تعدادی کمیته های درون کارگروهی در خدمت جامعه ورزشی ایران عزیز و دیگر دوستداران می باشد .

 کارگروه  برنامه ریزی وارزیابی -کارگروه   اداری ؛ پرسنلی  - کارگروه آموزش وپژوهش   - کارگروه اکوتوریسم و گردشگری  - کارگروه فنی  تخصصی -  کارگروه روابط عمومی و فن آوری -  کارگروه مالی و پشتیبانی .