گزارش کارگاه آموزشی و توجیهی هموندان و سرپرستان برنامه های باشگاه شیراز جوان

بازآموزی و برگزاری کلاس های آموزشی ، توجیهی یکی از ارکان مهم در کانون های ورزشی و رکن اساسی در ادامه روند صحیح و علمی رسیدن به برنا مه های اساسی و بلند مدت می باشد .

باشگاه ورزشی شیراز جوان بعنوان قدیمی ترین باشگاه کوهنوردی استان فارس طبق برنامه های همه ساله و منسجم خود در هر فصل از سال یک برنامه بازآموزی و توجیهی اجرا می کند که در آن تمامی هموندان باشگاه شیراز جوان الزام به شرکت در آن دارند ، همچنین هر برنامه بازآموزی با توجه به شرایط فصلی و پیش بینی های مورد نیاز آموزشی و در نظر گرفتن سطح علمی و عملی هموندان اجرا می گردد.

نخستین برنامه بازآموزی سال 93 و مربوط به فصل بهار در روز 12 اردیبهشت ماه در تنگ مرغک رونیز و در شهرستان استهبان برگزار گردید .

معرفی منطقه

تنگ مرغک

 تنگ مرغک در 27 کیلومتری شهرستان استهبان نزدیک روستای رونیز ، مرغک استهبان از آثار تاریخی دهستان رونیز و معروف به قلعه کفار ( تنگ مرغک)  می باشد که این آثار شامل آسیاب های زمان قاجار است که در جای جای تنگ مرغک ، خرابه های آب وجوددارد .

رونیز از تاریخ بسیار کهن برخوردار است که پاره ای آغاز شکل گیری آن را در دهه های پایانی قرن پنجم هجری می دانند،ولی باید قدمتی بیش از اینها داشته باشد.زیرا وقتی ابن بلخی در فارسی نامه خود که در حوالی سالهای 500 تا 510 ه.ق به نگارش درآورده است،در مورد رونیز می نویسد:تنگ کرم و رونیز دوشهرک است در راه پسا (فسا)، هوای آن معتدل است وآب روان وجامع ومنبر داردوغله ومیوه و...»مشخص می کند که شهرکی (نه روستا یا قصبه ای) بوده است که دارای مسجد جامع ومنبر می باشد .

تنگ مرغک رونیز است که هر ساله علاقه مندان بی شماری را به سوی خود جلب می کند.وجود آب زلال وگوارا،درختان چنار ودرختان میوه دار،آبشارهای زیبا،عطرپونه های وحشی وآویشنهای کوهی،هوای دلپذیر ونغمه­ی پرندگان بهاری،همه وهمه دست به دست هم داده اند تا تفریحگاهی زیبا بیافریینند به نام مرغک.

تنگ مرغک درست در دامنه­ی کوه جنوبی رونیز قرار دارد.آسیاب های آبی آن یادآور رونق پرشکوه آنان در ادوار گذشته است.

قلعه کافرها(اسماعیلیان)

برفراز کوه جنوبی رونیز بالا،آثار وبقایای قلعه ای مستحکم برجای مانده است که روزگاری انسانهایی سخت کوش ومبارز درآن زندگی می کرده اند.

آنچه در حال حاضر به چشم می خورد راههای ورودی وپله های پی درپی وباقی مانده های دیواره های آن قلعه است که همگی ویران شده اند.سنگ آسیابی وجود داردکه اگرچه در حال حاضر متروک و بی صدا افتاده است ولی روزگاری با غرش آن زندگی قلعه نشینان را حیات می بخشیده است.

احتمال می دهندکه این قلعه متعلق به اسماعیلیان وطرفداران حسن صباح بوده است ولی هیچ سند مکتوبی این تعلق را اثبات نمی کند.

ادامه گزارش

هموندان باشگاه شیراز جوان در این یک روز موفق به طی کردن کلاس های ویژی زیر  گردیدند

معرفی کارگاه و اهداف برگزاری آن ؛ اهداف گاهنامه های فصلی ، فرافصلی ؛ مروری بر مفاهیم مهم و اهم وظایف سرپرست برنامه ها در مدیریت بحران ؛هماهنگی مستند سازی برنامه ها/گزارش/خبر/عکس/فیلم ؛  در بخش امداد و نجات: جلوگیری از خونریزی ها ؛ و حمل مجروح یک نفره و دو نفره ؛ اجرای نمایش امداد و نجات در ارتفاع و دیواره ؛ تهیه چک لیست خطرات و اقدامات کنترلی برنامه ها ؛ بحث و بررسی موردی ضعف های سرپرستی در برنامه های قبل.

این برنامه توجیهی با برنامه ریزی و اجرا بوسیله هموندان باشگاه شیراز جوان  بویژه : آقایان محسن لقمانی ، نادر کرمی، فریدون خسروی، مرتضی سرمست، شرکان شریفی،محمد حسین غرقی، پیمان عزیزی و سرکار خانم رویا حامدی برگزار گردید و دیگر شرکت کنندگان عبارت بودن از :

بانوان

آذر جعفری ، زهرا ابوالحسنی، فرحناز ابوالحسنی، فرزانه زارع، مرضیه جهانبخش، معصومه زارع، فاطمه کوشاری،فریما اکبری، شراره شعبانی، نرجس جوادی، پگاه عباسی، هما یزدانپناه، زهرا احمدی؛ آذر احمدی،پریسا باقری، غزال قدسیان، سمیرا فاظلی، فروغ بهاءالدینی، راحله بردو، زهره روینی، زهرا فرزانه، سعیده نقیب زاده ،زهرا صفرآبادی.

آقایان

محمد حسین سپاسیان، مهدی صلاح، محمد علی پور هادی، صادق بیابانی، مرتضی فتحی،مرتضی امین رعنایی،پیمان صادقی، محمود چابک،عزیزاله زرهپوش،خلیل سپهری فرد، حمید رضا خوش اندام، مصطفی آریا منش، غلامرضا مهدی نژاد، محمود مومن زاده .

در این برنامه تا حد امکان زباله های باقی مانده از گردشگران بی توجه به محیط زیست جمع آوری و به محل زباله های امام زاده اسماعیل تحویل گردید.