کرمی در گفتگو با مهر:  

چاه قلعه بندر توسط غارنوردان باشگاه "شیراز جوان" اکتشاف شد  

شیراز- خبرگزاری مهر: رئیس باشگاه ورزشی شیراز جوان گفت: چاه قلعه بندر شیراز توسط غارنوردان کمیته غارنوردی این باشگاه ورزشی اکتشاف و بازدید شد.  

نادر کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این چاه با قدمت دو هزار ساله، دستکند و مصنوعی است که در محدوده داخلی حصار پهن دژ (فهندژ) و منطقه کوه سعدی شیراز قرار دارد.

وی ادامه داد: این دژ باستانی به مرور زمان تخریب شده وفقط آثار دیوارها و برجکهای آن به جای مانده اما مهیج ترین و بارز ترین این اثر کهن تعداد چند دهانه چاه دستکند در سنگ های یک پارچه این کوه است.

رئیس باشگاه ورزشی شیراز جوان اضافه کرد: چاه قلعه بندر بزرگترین چاه این محدوده است که با دهانه ای ابعاد 5 در 3 متر و عمق 88 مترو در ارتفاع 1621 متری از سطح دریا ، دل این کوه معروف شیراز(کوه سعدی) را خراش داده و تا انتهای آن با همان شکل اولیه ادامه و پایان می یابد.

کرمی افزود: البته این چاه در گذشته ی نه چندان دور به عمق104 متر بوسیله ریسمان و وزنه اندازه گیری شده بوده ولی بدلیل ریخته شدن آوارهای فراوان انتهای آن مسدود و غیر قابل عبور می باشد .

وی یادآور شد: دهانه این چاه تا به حال دو بار توسط مسولین وقت شهر شیراز برای جلوگیری از حوادث احتمالی بسته شده ولی در این دو بار این چاه توسط عده ای باز و غیر ایمن شده است.

کرمی تاکید کرد: در این برنامه که با حضور 11 تن از کوهنوردان و غارنوردان باشگاه ورزشی شیراز جوان برگزار شد ، هشت تن به داخل این چاه فنی فرو رفتند و از آن بازدید کردند وسه تن دیگر نیز برای حمایت و همراهی در برنامه حضور داشتند.

لینک خبر: http://www.mehrnews.com/fa/newsdetail.aspx?NewsID=1785480