به نام آفریدگار کوه

تعداد گامهای پیمایش شده : ۲۸۸۸۳ گام

مفدار کالری مصرفی : ۱۷۳۵ کالری

معرفی منطقه کوهمره

کوهمرهٔ سرخی' نگین سبز فارس' منطقه‌ای باستانی در غرب استان فارس، در شهرستان شیراز است. نام کوهمره از دورهٔ صفویه در متون تاریخی به ثبت رسیده و ظاهراً اولین بار در روزنامه ملا جلال منجم معاصر شاه عباس کبیر به کار رفته‌است. این نام به منطقه‌ای در جنوب غربی شهر شیراز اطلاق می‌شود که از جنوب شرق به فیروزآباد، از غرب به کازرون و از شمال شرق به شیراز محدود است.

منطقهٔ کوهمره به سه ناحیه تقسیم می‌شود: کوهمره نودان، کوهمره جروق و کوهمره سرخی.

کوهمره سرخی، که امروزه جزو شهرستان شیراز است، سرزمینی است کوهستانی و جنگلی به وسعت حدود سه هزار کیلومتر مربع که آخرین شاخه جنوبی رشته‌کوه‌های زاگرس به‌شمار می‌رود. بلندترین قله کوهستان کوهمره سرخی کوه دلو است که حدود ۳۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

توضیحات

روز جمعه مورخه 8/9/98 ساعت 5:30 بهمراهی 19 نفر از همنوزدان با یک دستگاه مینی بوس از پارک خلدبرین بسمت روستای دارنگون حرکت کردیم. بعد از حدود یک ساعت وارد جاده فرعی نرسیده به روستا شدیم که راننده مینی بوس قبول زحمت کرد و تا جایی که امکان داشت ما را به کوهپایه نزدیک کرد.

پس از آمادگی دوستان ، پیمایش خود را از ارتفاع ۱۸۷۰ متری از سطح دریا در ساعت ۶:۴۶ در صفی منظم بسمت دامنه کوه آغاز کردیم و به ابتدای تنگ خانی رسیدیم.

مسیر پاکوب تنگه را از کنار رودخانه پیش گرفتیم که در برخی از جاها مسیر رودخانه بعلت کاهش میزان آب خشک بود و آب از زیر سنگ لاخه های کف رودخانه عبور می کرد.ساعت ۸:۵۰ تقریبا به انتهای نتگه نزدیک می شدیم که در کنار چشمه ای زیبا مدتی را به استراحت پرداختیم و بطری های خود را از آب چشمه برای ادامه مسیر خود پر کردیم سپس به راه خود ادامه دادیم.

در طول مسیر با دست به سنگی تقریبا ۴ متری مواجه شدیم که با حمایت سرپرست و مسیول فنی و دیگر همنوردان عزیز براحتی آن را پشت سر گذاشتیم.

حرکت خود را بسمت غرب ادامه دادیم ، در طول مسیر درختان کیالک به وفور دیده می شد که میوه های شیرین آن ها مسیر را برایمان دلچسب تر می کرد.

منطقه دارای درختان بید و گردو و کیالک فراوانی بود.در تمام طول مسیر صدای گونه های بسیاری از پرندگان شنیده می شد که بنظر صدای دارکوب و زرده پر می رسید.به گفته محلیان در مناطقی از کوه موسوم به کل کولیون احتمال حضور خرس و حتی پلنگ نیز می باشد.

ساعت 10:50 به نزدیکی خط الراس رسیدیم که مسیر تقریبا پوشیده از برف بود و منظره ای زیبا برایمان رقم میزد.

به لطف خدا ساعت 11:30 بهمراهی تمامی اعضا به قله رسیدیم و تقریبا 20 دقیقه استراحت کردیم و عکس های یادگاری گرفتیم ، سپس بسمت پایین بازگشتیم اما اینبار به جای مسیر دست بسنگ صعود از مسیر شرقی پایین آمدیم و در ساعت 14:25 در کنار چشمه دوم به خوردن ناهار پرداختیم که به لطف همنوردان بسیار غذاهای متنوع و خوشمزه ای بود.

پس از صرف ناهار و اندکی استراحت مسیر پاکوب را بسمت پایین ادامه دادیم که آب شدن برف های موجود زمین را لغزنده و شلی کرده بود.

و در آخر ساعت 17:15 به کوهپایه رسیدیم و سوار بر مینی بوس شدیم و به شیراز بازگشتیم.