زمان اجرای برنامه : 17 الی 19 شهریور ماه 1398

همراهان شرکت کننده آقایان 1-وحید جعفری (سرپرست) 2- فرهاد کیانی 3-محمد حسین غرقی (مسئول فنی)

خانم ها 1-سعیده دهدشتی

موقعیت جغرافیایی  و توپوگرافی قله : واقع در یاسوج منطقه پادنا روستای نقل مرز مناطق قشقایی اصفهان می باشد این قله در جناح جنوبی گردنه بیژن و انتهایی ترین خط الراس شرقی دنا می باشد . خط الراس غربی آن به قلل رمبسه تاپو نول شمالی و جنوبی به کله خرمن متصل می باشد.

قلعه پازن پیر به لحاظ ارتفاع چهارمین قله از نظر وضعیت صعود یکی از سخترین قلل سلسله ارتفاعات دنا می باشد

توصیف دنا از محضر کوهنورد برجسته خارجی : دنا یکی از وحشی ترین  ، زیبا ترین و بکر ترین کوه های جهان می باشد

مسیر های دسترسی جهت صعود به قله پازن پیر :

1-روستای کاکان در شهرستان بویراحمد از طریق تنگ مهریان تنگ گنجه ای و آب نهرو مارپیت خطیر سوخته و کرخدا

2-گردنه بیژن از خط الراس شرقی دنا

3-تنگ نول منطقه کوه گل سی سخت از جبهه جنوبی

4-مسیر شمال شرقی از روستای نقل تنگ رودخانه تاپو دره سرداب و تنگه و دیوار عظیم رمبسه

مسیر و زمان اجرای برنامه و صعود به قله :

یکشنبه 17 شهریور ماه ساعت 18 به اتفاق یکی از همنوردان با وسیله شخصی از شیراز به طرف سی سخت حرکت نمودیم در میان راه در شهرستان سپیدان دو نفر دیگر از همنوردان به ما ملحق شدند حدود ساعت 23 به شهرستان سی سخت رسیدیم . شب را در منزل شخصی اقامت و استراحت نمودیم . جمعه روز دوشنبه 18 شهریور ماه از مسیر جاده ای گردنه بیژن سمت منظقه پادنا حرکت و روستاهای کهنگان ، دنگزلو و نقل را پست سر گذاشتیم . پس از عبور از داخل روستای نقل و باغ های انبوه از درختان سیب و جاده خاکی و باریک کوهستانی در جوار استراحتگاه عشایر قشقایی طائفه زندی متوقف و بعد از آماده نمودن تجهیزات ساعت 10:40 پیمایش به طرف قله از روبروی تنگخ تاپو و گذر از تنگه سرداب و رمبسه شروع نمودیم . دهانه دره و تنگ رمبسه به علت ریزش عظیم و ناگهانی دیواره بزرگ و ستبر صخره ای از انبوه تخت سنگ های کوچک و بزرگ با حفره های توخالی و عمیق پوشیده شده بود جداشدن و ریزش میلیاردها تن تخته سنگ های عظیم الجسه از دیواره صخره ای قسمت فوقانی تنگه تجسم زیبا از چهره مرد میان ساله باستانی به صورت عرضی با موها و ریش مجعد و تبسمی ملایم در صفحه صیغلی جداشده سنگ جلوه ای از آثار طبیعی خالق یکتاه هستی بخش به وضوح نمایان می بود .

حدود 5/2 الی 3 ساعت مسیر سرسخت و چالشی و کم گذر سنگ لاخی را پشت سر گذاشتیم و با استراحت در اولین چشمه با منشا یخچاله های بالا دستی ادامه پیمایش دادیم آرام و آسوده خیال نفسی راحت از طی نمودن دره عمیق سنگ لاخی کشیدیم که ناگهان مسیر پرشیب و پرتگاهی کنار یخچال ها شروع گردید .

اما با امید به خدا و روحیه مضاعف و بهره گیری از حداکثر توان پیمایش مسیر خطر ناک وریز الی اطراف یخچال ها را به منظور هرچه نزدیک تر شدن به قله و پیدا نمودن محل مناسب و بدون شیب جهت بیتوته و استقرار چادرها ادامه و طی نمودیم و در ساعت 30/19 پس از 9 ساعت پیمودن راه در اوج فرسودهگی و خستگی در قسمت فوقانی و پایانی یخچال ها و در زیر قله های رمبسه و پازن پیر در ارتفاع بالای 4000 متر چادرها را برافراشته و استراحت زود هنگام شبانگاهی را شروع نمودیم .

صبح روز سه شنبه 19 شهریور ماه ساعت 7 با کوله های سبک در سرمای شدید صبحگاهی مسیر ریزالی و پر شیب زیر قله را حدود 1 ساعت طی نمودیم و به قله رسیدیم . خداوند بزرگ را شکر گذاری نمودیم که نعمت تندرستی و توانایی انجام صعود موفق به قله سرسخت نصیب ما نمود . با انجام عملیات کسالت اور و تکراری «اما در حد متعارف و ضروری» عکس برداری صحنه و فضای پاک آسمان را ترک و قله را در اوج تنهایی پررمز و راز آماده قسمت و حضور دیگری شدیم . پس از صرف صبحانه و جمع آوری چادر ها ساعت 30/10 از همان مسیر به طرف پایین حرکت و ساعت 19 به مبدا صعود که همان استرراحتگاه عشایر که در حال جمع آوری بنه و کوچ به منطقه گرمسیری بوده اند رسیدیم و پس از آماده شدن با وسیله شخصی به طرف سی سخت و صرف شام در رستوران و سپس به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت 30/2 بامداد به منزل رسیدیم .

حسبنالله و نعم الوکیل نعم المولا و نعم النصیر : خداوند ما را کفایت می کند او خوب نگهبان و یاور است .