بنــام آفریدگار کوه ول

کوه ول بخاطر پوشش زیاد سرو کوهی یا همان ول به این اسم می خوانند اینجا یکی از ذخیره گاههای طبیعی این درخت تورانی- ایرانی می باشد. کوه ول گنجینه ای از وحوش و درختان باستانیست که به دست انسانهای سودجو و فرصت طلب  در حال به تاراج رفتن است.کوه ول با همه زیبایی و سرزنده بودنش بسیار مهجور مانده است. این کوه یکی از محدود کوههای زیبای مثال زدنی جنوب می باشد.مغرور  و زیبا، با ارتفاع حدود 3270 مترو دامنه آن 1570 متر که در دل دریاچه طشک گسترده شده است.پنجشنبه 6 خرداد 95 ساعت 17 به اتفاق دو همنورد خود از باشگاه شیراز جوان توسط یک خودرو شخصی از شیراز به طرف سعادت شهر، ارسنجان و روستای گزین (قبل از آباده طشک) حرکت نمودیم.

هر سه نفرمان برای اولین بار بود که با راهنمایی استاد کرمی مدیر محترم باشگاه قصد صعود  به قله ول را داشتیم، حدود ساعت 19:40 به راحتی به اول تنگه گزین رسیدیم. این تنکه مسیر دسترسی به قله می باشد. شب مانی در تنگه گزین صد البته جذاب و خاطره انگیز بود.

در قسمت انتهای ماشین رو، شب را سپری کردیم.

تراکم و تنوع جانوری کوه ول قابل مقایسه با کوههای دیگر نیست. چرا که شب هنگام صدای حیوانات بسیاری شندیم حتی سیاه گوش، مار و عقرب نیز دیدیم .  شب ، هوای تنگه گزین بسیار دل انگیز بود.

صبح آدینه 7 خرداد 95 ساعت 5 بیدار شدیم و پس از جمع آوری چادر و لوازم شب مانی و قرار دادن وسایل اضافه در صندوق خودرو با کوله ای سبک شامل صبحانه و حدود 3 لیتر آب ساعت 6:30 برنامه صعود را با یاد آفریدگار آغاز نمودیم.

چون این صعود برای ما اکتشافی بود باید در روشنای روز حرکت می کردیم. این مسئله باعث      می شد که در برگشت مجبور به تحمل گرمای خردادی باشیم.

تنگه ای که پیش رو داشتیم ، پوشیده از درخت با جویباری زیبا، شوق صعود را دو چندان می کرد.

پس از حدود یک ساعت به انتهای تنگه رسیدیم. اینجا تنگه به دو سمت راست و چپ کشیده می شود. به خاطر حضور کم کوهنوردان در این کوه، به ندرت مسیر پاکوب مناسبی یافت می شود.

ما ترجیح دادیم که از مسیر سمت راست که ریزال کمتری داشت استفاده کنیم. این مسیر با پوشش جنگلی زیادی که دارد به چند طاقچه منتهی می شود. پس از بررسی دقیق، از مسیر بالاترین طاقچه ادامه دادیم. انتخابمان درست بود.

به اول پاکوب رسیدیم باید از مسیری مناسب به دشت زیر قله می رسیدیم. حدود 200 متر که ادامه دادیم، دیگر مسیر مشخصی وجود نداشت به هر حال به راحتی از شیب تند طاقچه به قسمت بالا دست آن رسیدیم. در محل مناسبی صبحانه صرف شد.

این صعود هم به لطف خدا مثل صعودهای اکتشافی قبل بدون خطا و به درستی پیش می رفت.

حدود ساعت 9 پس از صرف صبحانه حرکت به طرف قله را شروع کردیم به گفته استاد کرمی، قله کنار دره گزین، یک قله فرعی بود که خیلی خودنمایی می کرد.

قله اصلی در سمت مقابل این قله و روبروی دره گزین هست. با عبور از جنگل سوخته به جنگلی سرسبز و شاداب رسیدیم. متاسفانه سال قبل حدود 20 هکتار از پوشش جنگی دشت زیر قله دچار حریق شده بود. هنوز خیلی زود بود که کوهستان بتواند خود را بازسازی کند. ده ها سال باید سپری شود تا یک درختچه سبز و طی صدها سال  یک درخت تنومند تورانی شود.

درهوای تقریباً گرم بهاری، مسیر سرسبز با شیب ملایم را پشت سر می گذاشتیم. حدود ساعت12:30 به قله رسیدیم.

درست قبل از قله، یک چاه برفی بود که درکنار آن یک افعی تنومند در مسیر حرکت خفته بود.قبل از پا گذاشتن روی آن، متوجه شدم و به خیر گذشت. از کنار چند مار گذشتیم ولی این یکی افعی بود و یک خطر جدی به حساب می آمد.

به هر حال نیم ساعت استراحت در قله، توانست خستگی را ازتنمان بدر کند.

حالا کاملاً آماده فرود بودیم.

مسیر فرود همان مسیر صعود بود. بهترین زمان صعود، اوایل اردیبهشت می باشد چون هوا هنوز گرم نشده وکوه در اوج زیبایست . درختان باستانی ـ تورانی از قبیل کهکم، بادام کوهی، پسته کوهی و صد البته درخت ول بیشترین پوشش جنگلی را در اینجا سهم خود نموده اند. فرود در گرمای عصر ادامه داشت ، حدود ساعت 16 بود که به چشمه داخل تنگه گزین رسیدیم. بخاطر گرمای هوا و مسیر طولانی فرود، بسیار تشنه و خسته بودیم کمی استراحت و ادای فریضه ظهر و عصر د رکنار چشمه، حالمان را خوب کرد.

ساعت 17:30 نهار را زیر چنار تنومندی در نزدیکی خودرو صرف نمودیم عده زیادی برای تفریح و استفاده از هوای دل انگیز دره گزین به آنجا آمده بودند.

هنگام برگشت ، از ارسنجان به طرف مرودشت و سپس شیراز  مسیر را پیمودیم . این مسیر حدود نیم ساعت زودتر از مسیر رفت سپری شد.

ساعت 20 به شیراز رسیدیم، در پایان از راهنمایی و حسن توجه جناب کرمی مدیر محترم باشگاه شیراز جوان، همت والای سرپرست برنامه جناب آقای عزیرا... زره پوش، و همراهی جناب آقای محمد اسعدیان، کمال تشکر و سپاس را دارم.