گزارش صعود زردكوه بختياري طي سه روز، 13 تا 15 خرداد ماه 94

زردكوه در جنوب غربي ايران و از انتهايي ترين قسمت غربي استان چهارمحال و بختياري تا شرق و شمال شرق خوزستان امتداد يافته است. اين رشته كوه يكي از غني ترين ذخاير طبيعي آب ايران است و رودخانه هاي كارون به عنوان بزرگترين رودخانه ايران و زاينده رود كه از استان چهارمحال و بختياري وارد استان اصفهان مي شود از اين رشته كوه سرچشمه مي گيرد.

زردكوه با حداكثر ارتفاع بيش از 4200 متر دومين كوه زاگرس از نظر ارتفاع پس از دنا است. رشته كوه زرد كوه بختياري مجموعه كوهستان بلند و سربه فلك كشيده از رشته كوه زاگرس مركزي در حدفاصل دو رودخانه بزرگ كوهرنگ و بازفت در استان چهارمحال و بختياري قرار گرفته است. جهت اين رشته كوه از شمال غربي به سمت جنوب شرقي است . بساري از قلل آن تيز و كشيده و به صورت ستيغ هاي بلند و مرتفع است و بيش از 10 قله بالاي 4000 متر در زردكوه وجود دارد كه بلندترين قله آن كلوغپن با 4221 متر است.

قلل مهم و مرتفع زردكوه به ترتيب:

كلونچی: 4221 متر، چگاله: 4136 متر، هفت تنان: 4109 متر، درويش كزلي: 4078 متر، شاه شهيدان: 4076 متر، نازي: 4075 متر، چال تاو: 4075، تيا: 4053 متر، شرنگ: 4011 متر، دورنگ: 4009 متر، دوزرده :4000متر، سيردان: 3988 متر، قنبركش: 3970 متر،  يله بلند: 3947 متر، چال ميشان: 3897 متر، ايلوك: 3837 متر، آب سفيد: 3759 متر.

وجه تسميه: مهمترين ويژگي كوههاي منطقه كه به صورت رشته رشته است وجود دره ها و گذرگاههاي عميق و ستيغ هاي بلند و مرتفع كه به زبان لري بختياري به آن زرد يا زرده گفته مي شود. وجود يخچالهاي متعدد ويژگي ديگر زردكوه است كه در طول سال برف و يخ خود را حفظ مي كنند. از جمله آنها مي توان يخچال ايل بيگ، پورسونان، كوله خدنگ، چال ميشان و خرسان را نام برد.

ارتفاع برف در بعضي نقاط دره ها و يخچال ها به 12 متر ميرسد كه منبع عظيم تشكيل بزرگترين رودخانه هاي ايران است.

از گياهان منطقه مي توان انواع گون، كنگر، آويشن، مرزن جوش و ديگر گياهان دارويي را نام برد و از حيوانات منطقه مي توان گرگ، خرس، خرگوش، كل، بز كوهي، پرستو، بلبل كمري، گنجشك و .. را نام برد.

آنتن دهي موبايل بجز در مناطق مرتفع و قله ها در بقيه نقاط ضعيف و با مشكل روبرو است.

تغييرات دما از 4- تا 6+ درجه متغير بوده و هنگام بازگشت باران نيز شروع شد.

صعود به زردكوه بختياري طي يك تيم 4 نفره :

به ترتيب آقايان : زره پوش (سرپرست)، عباسي (مسئول فني) ، اسعديان و پورعباس (مهمان)

طي سه روز از چهارشنبه 13 خرداد تا جمعه 15 خردادماه 94 با استعانت از خداوند منان و پشتيباني باشگاه و با تكيه بر مهارتهاي فرگرفته شده به طور موفق اجرا شد.

گروه ساعت 4 صبح روز چهارشنبه 13 خرداد ماه با اتومبيل شخصي آقاي عباسي از طريق مسير ياسوج، پاتاوه، مال خليفه، گندمان، بلداجي، گهرو، شلمزار ، اردل، جونقان، فارسان، باباحيدر و سپس چلگرد در مركز شهرستان كوهرنگ حركت كرد.

ما در جونقان جهت بازديد منزل سردار اسعد بختياري از رهبران و فعالان دوره مشروطه كه اكنون به موزه تبديل شده است توقف كوتاهي كرديم. پس از بازديد از موزه به سمت فارسان حركت كرديم.

فارسان شهرستان كوچكي است در دشتي وسيع در شمال رشته كوه سالدران. پس از اين شهر در ادامه جاده آسفالته به بخش كوچك عشايري چلگرد مي رسيم. منظره بخش با فوران سرچشمه كوهرنگ از كنار تونل بزرگ آن جزو مناظر اوليه ورود به زردكوه بختياري است.

بعد از چلگرد از طريق جاده سد به سمت تونل اول حركت كرديم. براي هدايت آب و ايجاد آبشار مصنوعي 2 تونل بر روي رودخانه احداث شده كه آب را به سمت چلگرد هدايت كرده و سپس به زاينده رود مي پيوندد كه آبشار شيخ علي خان و آبشار ديمه است.

گروه ساعت 15 به تونل اول رسيد و بعد از آماده شدن ساعت 15:30 اقدام به صعود كرديم. با توجه به اينكه برنامه براي اولين بار انجام مي شد از راهنمايان بومي و محلي منطقه جهت كسب اطلاعات بيشتر سوال بعمل آمد.

در ابتداي مسير چند تيم از خراسان، مهاباد، شيراز، نيريز و اردبيل برنامه صعود به زردكوه را داشتند. يك راهنماي محلي بنام آقاي رييسي همراه تيم خراسان بود كه همديگر را سال گذشته در حوض دال دنا ديده بوديم . ايشان اطلاعات كافي و دقيقي در اختيارمان قرار دادند. قسمتي از راه را به همراه ايشان از طريق جاده خاكي و سپس مسير صعود طي كرديم و با ايشان هم صحبت شديم. در طول مسير تا جان پناه چال ميشان 2 چشمه وجود دارد، يكي در ابتدا و ديگري در اواسط مسير منتهي به جان پناه كه مي بايست آب كافي جهت برنامه تهيه شود.

پس از چهارساعت كوهپيمايي و گذشتن از فراز و نشيب كوه به جان پناه چال ميشان رسيديم. جان پناه «چال ميشان» درخور زرد كوه بختياري نبود و جا دارد به پناهگاه بهتري تبديل شود.

پس از انتخاب جاي مناسب براي كمپ و شب ماني و استقرار چادرها كمي استراحت كرديم. قبل از تاريك شدن هوا مسير صعود و حركت را چك كرده و قسمتي را نيز پيمايش كرديم.      

هواي پاك آبي رنگ و لكه هاي كوچك و بزرگ ابر و سايه هاي آن بر دشت هاي پر فراز و نشيب، سرسبزي و طراوت دشت زير سقف نيلگون آسمان از جمله مناظر بي بديل زردكوه به شمار مي رود.

شب مهتابي ، زردكوه بختياري، ارتفاع چال ميشان، همنوردي خوب چون زره پوش لذتي است كه كمتر كسي بدان دست پيدا مي كند. شب را با صرف غذاي سبك ولي استراحتي عميق به صبح رسانديم. يك جفت خرس كه تا نزديكي چادرها آمده بودند و خيلي از كوهنوردان موفق به ديدن آن شدند لذتي ديگر بود كه در آن ارتفاع نصيبمان شد.

باري صبح ساعت 06:30 بيدارباش و پس از تهيه كوله ساعت 7 اقدام به صعود قله چال ميشان كرديم.

گروه پس از برف كوبي و پيمايش از طريق يال غربي به  قله چال ميشان  با ارتفاع 3897 متري رسيد و پس از لختي استراحت با صلاحديد سرپرست آقاي پورعباس مهمان برنامه در همانجا مشغول به استراحت در فضاي مناسب شدند. گروه 3 نفري ما به سمت قله شاه شهيدان در ارتفاع 4076 حركت كرديم و پس از برف كوبي و پيمايش مسير از طريق تراورس از سمت شمال غربي به قله شاه شهيدان رسيديم. بيشتر گروه ها تا قله شاه شهيدان صعود كرده و سپس بازگشتند. پس از لختي استراحت و عكس يادگاري با صلاحديد سرپرست آقاي عباسي به سمت قله چال ميشان حركت كردند تا به اتفاق آقاي پورعباس به سمت پناهگاه چال ميشان رفته  و تا بازگشت ما (زره پوش و اسعديان) به استراحت در كمپ بپردازند.

هر دو به اتفاق به سمت قله دوزرده واقع در غرب قله شاه شهيدان حركت كرديم. قله  دوزرده با 4000 متر ارتفاع و دو تيغه بلند و كنار هم به صلابت و پايداري خود مي باليد.

پس از مدتي تلاش و كوشش بر فراز قله دست پيدا كرديم و به پاس اين موفقيت عكس يادگاري گرفته و صبحانه مختصري صرف شد. بعد از كمي استراحت به سمت قله كلونچی ، مرتفع ترين قله زرد كوه حركت كرديم. از يال زير دو زرده به سمت پايين حركت كرده و از طريق مسير زيگزاگ به سمت قله براه  افتاديم. مسير پوشيده از برف سنگين پودري بود و نياز ي به كرامپون نداشت. تابش شديد آفتاب زردكوه چون ظرف بسيار بزرگي مملو از برف و هدايت آب ذوب شده توسط دره ها و شكاف ها تشكيل بزرگترين رودخانه ايران را مي دهد.

مسير با توجه به شيب ممتد و طولاني بودن آن به سمت كلونچی سخت و مشكل مي نمود اما با پايداري و استقامت ادامه مسير به ديواره قله رسيديم. ديواره قله از سمت شرق به غرب كشيده شده و داراي قله فرعي و اصلي است. مسير نرمال از سمت راست با تراورس از روي يال تا خط الراس و سپس قله قابل صعود است. اما سمت چپ با سنگنوردي از خط الراس ديواره با سختي بيشتر قابل صعود است. هر دو به اتفاق (زره پوش و اسعديان) از سمت چپ و سپس خط الراس ديواره اقدام به صعود كرديم و حوالي 14:30 موفق به فتح قله فرعي كلونچی شديم.

به علت ذيق وقت و صلاحديد سرپرست از صعود به قله اصلي صرف نظر كرده و به سمت قله شاه شهيدان حركت كرديم. مسير برگشت از طريق دره كوله خدنگ و يخچال چال ميشان به قله شاه شهيدان رسيديم كه در اين مسير از طريق خط الراس قله فرعي شاه شهيدان نيز فتح شد، سپس از طريق يال به سمت جان پناه چال ميشان و كمپ حركت كرديم.

دوستان همنورد خوشحال از ديدار ما و فتح قله شادمان شده و پس از جمع كردن كمپ به سمت پايين براه افتاديم. گروه حدود ساعت 20:40 دقيقه پس از طي مسير به محل استقرار اتومبيل رسيده و پس از لختي استراحت و شكر به درگاه ايزد منان بابت سلامتي گروه و صعود مناسب به سمت چلگرد حركت كرده و پس از صرف شام از طريق مسير برگشت فارسان، شهركرد به بروجن رسيديم. شب را در پارك محله اي بروجن سپري كرديم و صبح از طريق شهررضا، آباده، اقليد، صفاشهر، مرودشت به شيراز جنت فراز رسيديم.

نكته: منطقه فاقد علايم ، تابلو و حتي پرچم براي كوهنوردان است.

كوهي چنين زيبا و چشم اندازي چنين شگرف در خور توجه ويژه مسئولين استان چهارمحال و بختياري است تا به طرز شايسته و بهتري آن را به كوهنوردان نشان دهند.

 

سرپرست برنامه:              عزیز اله زره پوش

سرپرست فنی:                عبدالرسول عباسی

گزارش گر:                        محمد باقر اسعدیان

میهمان شرکت کننده  :    آقای پورعباس

 

ویرایش و تایپ :                زهرا فرزانه