روز چهار شنبه 29 مرداد 93 به اتفاق سه تن از هموندان باشگاه شیراز جوان و سه تن از همنوردان میهمان این برنامه ساعت 30/15 از شیراز به سمت دماوند حرکت نمودیم ساعت 3 لغایت 6 بامداد پنجشنبه  30 مرداد 93 در تهران استراحت نموده و ساعت 7 صبح به سمت ناندل واقع در دامنه شمالی دماوند حرکت کردیم. حین حرکت صبحانه مختصری صرف شد. بعد از  تونل شماره 8  جاده هراز و حدود 55 کیلومتری آمل جاده فرعی و کوهستانی سمت چپ به طول 25 کیلومتر ما را به روستای ناندل با ارتفاع 2200 متر رساند. حدود ساعت 11 صبح پنجشنبه بود که در ناندل سوار نیسان شدیم و به سمت گردنه سر واقع در دامنه شمال شرق دماوند حرکت نموده وساعت 12 به گردنه سر با ارتفاع حدود 2800 متر رسیدیم قله دماوند با همه عظمت و بزرگی اش زیر تابش خورشید ، عجیب خود نمایی می کرد.

وجود یخچالهای زیبای اطراف قله که از غرب تاشرق قله گسترده شده است انسان را به فکر می اندازد که چگونه از میان یخچالها عبور کند در حالی که در واقع این یخچالها به هم پیوسته نیستند.

مسیر گردنه سر تا جانپناه را حدود 6 ساعت طی کردیم در ارتفاع 4000 متری به چشمه آب رسیدیم و حدود غروب بود  که به جانپناه در ارتفاع 4400 متری رسیدیم.

جانپناه و اطراف آن مملو از کوهنوردان بود ما دو محل جهت نصب چادرها مشخص کردیم وساعت 30/19 نهار و شام صرف شد. ساعت 20 خاموشی و خواب اعلام شد. با همفکری مقرر شد ساعت 4 صبح آدینه 31 مرداد93 بیدار باش و ساعت 30/4 با کوله سبک حرکت به سمت قله را آغاز نماییم .

ساعت 6 در ارتفاع 4700 متری با برخورد به جبهه هوای سرد و بوران شدید حدود 5/1 ساعت برخورد و مقابله بسیار نفس گیری داشتیم این باد و بوران انرژی بسیاری از ما گرفت دو گروه قبل از ما که ساعت 30/2 و 30/3 صبح حرکت کرده بودند به دلیل بدی هوا مجبور به برگشت شده بودند.

مشاهده طلوع خورشید، در افق آب پخشان کوه  قله واقع در شرق دماوند بسیار دیدنی و جذاب بود.

کمی بعد از طلوع زیبای خورشید وزش باد و سوز سرما فروکش کرد و امکان صعود راحتتر برای ما فراهم شد.

به لطف خدا راس ساعت 9 صبح پس از 4 ساعت پیمایش بر تن زیبای دماوند به قله با ارتفاع 5640 متر رسیدیم.

سجده شکر خالق توانمند دماوند را بجای آورده و پس از کمی استراحت و عکس برداری در محیط زیبا و دلنشین قله، تصمیم به برگشت گرفتیم  حدود ساعت 13 بود که به جانپناه رسیدیم.

دو ساعتی را استراحت نموده و مسیر برگشت به سمت گردنه سر و روستای ناندل را در پیش گرفتیم در مسیر برگشت تعداد زیادی آهو مشغول چرا مشاهده نمودیم. پوشش جانوری و گیاهی ضلع شمالی و شمال شرق دماوند فوق العاده قوی است.

ساعت 19 آدینه به روستای ناندل رسیدیم و آماده حرکت به سمت تهران شدیم .شام را ساعت 22 در جاده هراز در رستوران صرف نمودیم. با برخورد به گره ترافیکی هراز  در قسمت مسجد ولیعصر برنامه را تغییر داده و در کنار جاده استراحت نمودیم.

ساعت 7 صبح شنبه 01/06/93  گره ترافیکی باز شده بود و ما مجددا مسیر برگشت را شروع کردیم. ساعت 9 صبح اول اتوبان قم بودیم وپس از ساعتی استراحت حرکت به سمت شیراز را آغاز و به لطف خدا ساعت 22 شنبه همگی درکمال صحت و سلامت به شیراز رسیدیم.

این خلاصه ای از برنامه 4 روزه صعود دماوند بود که از ذکر مشخصات دماوند و مابقی اتفاقات خود داری می نمایم.

و اما آنالیزنکات بر جسته و قابل توجه این برنامه:

1-صعود هر شش نفر گروه و رسیدن به قله بدون بروز عوارض خاص کوه گرفتگی همراه با لذت بردن از صعود.

2-موفقیت برنامه الی رغم بدی هوا و عدم موفقیت دو گروه قبل از ما به خاطر برنامه ریزی دقیق و حرکت حساب شده توسط سرپرست گروه اعزامی  جناب آقای زره پوش.

3-برنامه با هزینه ای حدود 000/850 تومان انجام شد.

4-حرکت بسمت قله باید با کوله قله که حجم کمی دارد انجام شود کوله سبک ولی بزرگ در مقابل باد بسیار مقاومت    می کند و انرژی زیادی می گیرد.

5-به دلیل پیش بینی و همراه داشتن تجهیزات زمستانی سوز سرما اذیت نکرد.

6-در قسمت گردنه سر تا جانپناه بهتراست از اسبهای باربر برای حمل کوله ها استفاده شودتا انرژی جهت صعود قله تحلیل نرود.

7-شروع حرکت از جانپناه به سمت قله بهتر است بین 4 تا 30/5 صبح باشد و برگشت از قله قبل از ساعت 30/14 انجام شود چون معمولا در این فصل هر روز ساعت 15 به بعد قله ابری میشود.

8-جانپناه ضلع شمال شرق بسیار کوچک و فاقد آب و سرویس بهداشتی می باشد.

9-مسیر شمال شرق نسبت به جنوبی سخت تر و طولانی تر است این مسیر بسیار زیبا  و نسبتا خلوت است.

10-به دلیل جهت وزش باد ، گاز گوگرد در مسیر شمال شرق مزاحمت ایجاد نمی کند.

11-رسیدن به قله و کاسه دماوند از ضلع شمال شرق بسیار جالب و حس عجیبی در انسان بروز می کند.

12-جهت رسیدن به دماوند بهتر است از اتوبوس های بین شهری شیراز  به شهرهای  شمالی که از هراز عبور می کنند استفاده شود با این کار می توان در وقت و هزینه صرفه جویی کرد.

در پایان از راهنمایی و توجه خاص مدیر باشگاه شیراز جوان جناب آقای کرمی نسبت به این برنامه تشکر می کنم.

همچنین از زحمات خارج از انتظار جناب آقای زره پوش سرپرست متعهد برنامه و از آقایان چابک ، نصیری ، سلیمی و     قریشی به خاطر همدلی و صبر و تحمل فراوان  بسیار تشکر و قدردانی می کنم.