بنام خداوند جان و خرد   کزین برتر اندیشه بر نگذرد

گزارش برنامه : صعود قله رنج توسط  باشگاه شیراز جوان

تاریخ اجرای برنامه : جمعه 12 /07 /92

هدف از اجرای برنامه :1.  صعود به قله رنج

2. نصب و ایجاد کارگاه زنجیری ثابت با قابلیت نصب طناب ثابت در دروازه ورودی به مسیر دروازه به نام  مرحوم لقمانی

همنوردان شرکت کننده در برنامه : آقایان خسروی -  زره پوش -  رنجبر  - فتحی  -  صفرپور  - حیاتی  - صادقی  - غرقی  - خانم اکبری

سرپرستان برنامه : آقایان خسروی و زره پوش

موقعیت جغرافیایی ؛ ویژگی ها و راه های شرقی قله رنج : این قله در شمال غربی شهر شیراز و شمال غرب شهر سپیدان کیلومتر 9جاده سپیدان به کمهر واقع شده است، طول این کوه حدود 7کیلومتر و از رشته کوههای زاگرس می باشد.

کوه رنج در واقع از دو قله که بوسیله یک یال به هم متصل شده است تشکیل گردیده، قله سمت جنوبی که 5 قله اصلی است. رنج سهلکی با ارتفاع 3708 متر و قله سمت شمال که کم ارتفاع تر است  رنج گمبیل نامیده می شود.

در جنوب کوه رنج کوه گر با امتدادجنوب شرقی و شمال غربی قرار گرفته است ، دره مابین کو گر و کوه رنج گنبیل و سهلکی نامیده می شود. در غرب کوه رنج قله برم فیروز با ارتفاع 3720 متر قرار گرفته و آن سوی کوه برم فیروز در دوردست قلل پازی پیر دنا و شمال قله  بل اقلید به چشم می خورد در شمال شرقی کوه های کم ارتفاعی وجود دارد و نیز رودخانه کر و دریاچه آبی رنگ سد داریوش که از روی قله چشم اندازی بسیار زیبا دارد. این قله سومین قله مرتفع استان فارس می باشد.

برای صعود به قله از دو مسیر می توان اقدام کرد ؛ یکی از طرف سه چاه و جان پناه و دیگری از روستای انگره.           مسیر یک : معروفترین مسیر صعود به قله از سمت سه چاه و جان پناه می باشد ، مسیر صعود از میان دو قله رنج  فرعی و اصلی شروع شده و با رسیدن به خط الراٌس می توان به قله دسترسی پیدا کرد. بدین صورت که از جان پناه با کم کردن ارتفاع از طریق دره ای که در مقابلمان قرار دارد بعد از حدود نیم ساعت به چشمه ی در پای رنج می رسیم که به آن آب خورشگاه یا گور خصمون گویند. از مسیر گردنه ای شکل بین دو قله که به رنج کوچک نزدیک است شروع به بالا رفتن می نماییم ، سپس به بالای گردنه می رسیم که ارتفاع 3500 متر می باشد. در سمت راست خط الراٌس را ادامه داده تا به بلندای ستیغ رنج برسیم در امتداد همین مسیر یک ، مسیر دیگری وجود دارد که به مسیر دروازه یا مسیرشادروان سعید لقمانی معروف است که پس از صعود 2سنگ کوتاه در دروازه که به طول 20متر می باشد برای رسیدن به گردنه بین 2 قله به سمت راست رفته و در کنار قله رنج بزرگ بر روی خط الراس قرار می گیرد و قسمت آخر قبل از رسیدن به خط الراس سخره ای بوده و مستلزم استفاده از حمایت می باشد.

مسیر 2 : از روستای انگره می باشد که در جاده شیراز اردکان در 15 کیلومتری اردکان از طریق جاده فرعی سمت راست دارد وارد روستای برشنه شده، سپس مسیر را ادامه داده و از یک گردنه عبور کرده و از چشمه شش پیر می گذریم و به گردنه ی دوم می رسیم. بعد از گردنه یوزگرد وارد اولین فرعی سمت چپ شده و از روستای قلعه عبداله گذشته به روستای انگره می رسیم که در جنوب شرقی آن( دره گاه را) قرار دارد پس از 1 ساعت پیاده روی به سرچشمهاین دره رسیده و مسیر را به سمت غرب در امتداد دره  ادامه می دهیم، در بهار این دره بسیار زیبا است راه را که شیب ملایمی دارد را ادامه داده تا به ارتفاع 3100 متری می رسیم سپس از روی یال به سمت گردنه رنج حرکت می کنیم پس از یک ساعت پا بر روی گردنه ی ما بین دو قله می گذاریم . ارتفاع گردنه رنج 3500 متر است در در امتداد یال حرکت کرده تا به ستیغ چکاد 3708 متری رنج برسیم.

شرح اجرای برنامه :

طبق قرار قبلی هموندان کوهنوردی و دوچرخه سواری باشگاه راس ساعت 5 صبح در محل درب ورودی پارک خلدبرین تجمع نموده، که به علت تاخیر 15دقیقه ای مینی بوس و زمان بارگیری دوچرخه های کوهستان ساعت 6 حرکت کردیم با توجه به مسیر حرکت گروه دوچرخه سواری ، گروه با دوچرخه های مربوطه در ابتدای جاده شش پیر از مینی بوس پیاده سپس کوهنوردی راس ساعت 8:15 در ابتدای جاده خاکی پناهگاه یا سه چاه از مینی بوس پیاده و بلافاصله شروع به کوهپیمایی نمودیم. ساعت 9:20 دقیقه پس از پشت سر گذاشتن پناهگاه به چشمه گور خصمون رسیدیم که پس از برداشتن آب مسیر گردنه ای به سمت قله را ادامه داده که حدود ساعت 11 به دروازه رسیدیم ، تمام افراد با حمایت آقایان زره پوش و خسروی و با استفاده از کارگاه طناب ثابت به بالای دیواره صعود کردیم ، با توجه به برنامه نصب کارگاه زنجیری جدید در بالای سنگ کوتاه و ورودی دروازه  به منظور استحکام بخشی کارگاه قبلی که سال 1373 در زمان صعود سراسری به این چکاد توسط آقای کرمی نصب گردیده بود  آقایان خسروی و رنجبر در محل مستقر و مشغول به انجام  نصب کارگاه زنجیری به وسیله تجهیزات  از قبیل دسته رول ، چکش ،رول بلت و صفحه رول گردیدند .

سایرافراد مسیر دروازه را به سمت بالای    ادامه دادند که از شیب تند خط الراس ساعت 12:40 دقیقه با یاری خدای بزرگ به قله رسیدیم. با گرفتن عکس و استراحت کوتاه مجدداً از همان مسیر به سمت پایین حرکت کردیم. در مسیر برگشت گروه با حمایت آقای زره پوش از دهانه ریزالی پر شیب و لیز  فرود آمدند.  بالاخره با رسیدن گروه به سنگ کوتاه ، آقایان خسروی و رنجبر هم چنان مشغول ادامه نصب کارگاه بودند  افراد گروه به سرپرستی آقای زره پوش به سمت چشمه ی گور خصمون حرکت و بنده به اتفاق آقایان خسروی و رنجبر در محل ماندیم و تا ساعت 4:30 عصر نصب کارگاه زنجیری را ادامه دادیم، ساعت 6 در محل چشمه گورخصمون به سایر افراد ملحق شدیم و به سمت پناهگاه حرکت نموده و ساعت 7  سوار مینی بوس شدیم ، با هماهنگی انجام شده افراد گروه دوچرخه سوار در فرمانداری اردکان و دالین پس از بارگیری دوچرخه ها سوار مینی بوس شدیم. ساعت 9:30 به لطف خدای بزرگ به سلامتی به پارک خلدبرین شیراز رسیدیم.