تنگ گمبیل در موقعیت جغرافیایی N302500 E520230 در استان فارس واقع است. این تنگ در روستای کهکران   ( بهشت مکان - بشمکان) واقع شده است. در کف تنگه رودخانه ای جریان دارد که در صورت عبور از تنگه در قسمتهایی مجبور به عبور از داخل رودخانه خواهید بود. آب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای کهکران و ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می ریزد. انتهای تنگ (بهشت مکان) دارای ارتفاعی در حدود 2100 متر و ابتدای دره (گمبیل رنج )ارتفاعی در حدود 2400 دارا است.البته بشتر علاقه مندان برای بازدید از تنگ از انتهای آن برنامه خود را شروع می کنند ، همچنین ناحیه یکی از مسیر های صعد به قله رنج در این منطقه است.

از خصوصیات این تنگه می توان به وجود آب های روان و سرد و درختان سر سبز میوه های انگور، گردو، انجیر، تمشک و... اشاره کرد که در فصل تابستان زیبایی دو چندانی دارند.  برای دسترسی به تنگ گمبیل باید از طریق شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه و پس از طی حدود 40 کیلومتر و پشت سر گذاشتن برم شش پیر و روستای سر سبز کهکران به روستای  بهشت مکان رسید. برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر ، پس از طی طریق حدود 20 دقیقه به تنگ گمبیل رسید. تنگ گمبیل دارای جاذبه تاریخی از جمله بنایی خشتی در زیر صخره ای عظیم و همچنین غار کوچکی است.

گزارش برنامه

جمعه 01/06/92

محل گردهمایی تاچارا جلوی پارک علوی

ساعت 6:15 با یک دستگاه مینی بوس توریستی با گروهی 22نفری به سرپرستی آقای احسان جعفری و آقای مرتضی هاشمی شیراز را ترک کردیم.

برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه عبور کرد و پس از طی حدود 40 کیلومتر و پشت سر گذاشتن برم شش پیر و روستای سر سبز کهکران به روستای ساران و بهشت مکان می رسید.

با آماده شدن گروه؛ راه خود را به سمت تنگ گمبیل پیش گرفتیم ، مسیر ورودی برای رسیدن به تنگه را علف زارهای ینجه و شبدر و پس از آن درختان سر به فلک کشیده سپیدار زیباتر کرده بود.

مسیر مالرو که گروه طی میکرد از کنار رودخانه بود که با صدای آب انرژی میگرفتیم و با صدای پرندگان به وجد می آمدیم. در طول مسیر تنگه ، در بعضی مسیرها برای ادامه راه  باید از آب عبور میکردیم که این مسیرها در نوع خود جالب و خاطره انگیز بود.

طبیعت بکر و زیبا ، صدای پرندگان و آب از خصوصیات منحصر به فرد مسیر بود که چشم و گوش هر طبیعت دوست را به خود جلب میکرد  و درختانی چون گردو و انجیر با عظمت خود سایه اندازی میکردند که این خود به خنک کردن هوا کمک میکرد و افراد با لذت بیشتری به راه خود ادامه می دادند. پس از 30 الی 40 دقیقه پیاده روی و آب نوردی کوتاهی به محل اسکان رسیدیم. پس از مدت کمی استراحت و خوردن صبحانه شروع کردیم به آب نوردی و کوهپیمایی سبک تا به حوضچه های تمیز آب رسیدیم و آب تنی کردیم حدود یک ساعت و نیم رفت . همین زمان برگشت که ساعت 13:30 به محل اسکان رسیدیم.

پس از برپایی آتش و پخت ناهار و خوردن ناهار ، کمی استراحت کردیم. سپس گروه با جمع کردن وسایل خود ساعت 17:15 راه بازگشت را در پیش گرفتیم.

سرانجام گروه در ساعت 18:30با سلامت کامل و با موفقیت برنامه را به پایان رسانده و راهی شیراز شدیم.