موضوع برنامه : اکتشاف غار

برنامه دو روزه کامل برگذار شد

تعداد نفرات : آقایان شرکان شریفی، حسین حسینی نیک، میثم علی ویسی، پیمان عزیزی و استاد مهدی خسروی

منطقه شهرستان لامرد منطقه اشکنان روستای پا قلات قلعه ی تاریخی نهن

فاصله از شیراز 4 کیلومتر

چندی پیش از طریق یکی از دوستان آقای شرکان شریفی که از اهالی اشکنان بود مطلع شدیم که یک چاه تاریخی دستکند در منطقه اشکنان وجود دارد. پس از حدود یک ماه تحقیق و بررسی بالاخره به این نتیجه رسیدیم که ارزش رفتن دارد و می تواند یا چاه غار عمیق باشد.

صبح روز پنجشنبه ساعت 6:15 صبح از در منزل ما (حسینی نیک) با دو ماشین حرکت کردیم و پس از گذشتن از شهر کوار صبحونه ای رو که شیراز تدارک دیده بودیم در یک منطقه جنگلی زیبا صرف کردیم. سپس حرکت کرده و پس از گذشتن از شهرهای فیروزآباد و جم تقریبا ساعت 13:00 بعد از ظهر به بندر عسلویه و منطقه پارس جنوبی رسیدیم. در اون منطقه مشعل های زیادی روشن بود و هوا بسیار آلوده بود. حتی بوی نفت و متعلقاتش به مشام می رسید که نشان می داد انگار ما روی دریایی از نفت و گاز گام بر می داریم. نهار در رستورانی در عسلویه خوردیم و بعداز ظهر اون روز در کنار خلیج زیبای نایبند حسابی شنا کردیم و عکس گرفتیم. شب ساعت 22:00 به لامرد رسیدیم و از آنجا که خیلی خسته بودیم با سرایدار یک مسجد صحبت کردیم و شب رو در شبستان مسجد خوابیدیم که جای بسیار ثروتمند و زیبایی بود. صبح ساعت 5 همراه با ورود نمازگذاران بیدار شدیم و نماز صبح را به جماعت خواندیم. وقتی خواستیم حرکت کنیم متوجه شدیم که بندگان خدا برایمان تدارک صبحانه ( آش، نان و چای) دیده اند و خیلی بیشتر از آن چیزی که فکر میکردیم به ما محبت کردند. ساعت 6:00 صبح از لامرد حرکت کردیم و 7:30 به اشکنان و به محل قرارمان با رابط و راهنمای محلی رسیدیم. باهم حرکت کردیم و به روستای پا قلات رسیدیم. ماشین ها را یک جای مطمئن و امن پارک کردیم و پس از ده دقیقه کوهپیمایی به بالای تپه و قلعه تاریخی رسیدیم و دهانه چاه رو دیدیم. چون که در نزدیکی دهانه هیچ مکان مناسبی برای کارگاه زدن نبود. حدود یک ساعت طول کشید تا در فاصله ده متری دهانه چاه رل کوبی کردیم و یک کارگاه مطمئن زدیم و به یک بک آپ هم برای فرود و و صعودمان گرفتیم.

دو نفر از بچه ها بالای سر کارگاه نشستن و چهار نفر ما یکی پس از دیگری فرود رفتیم. افراد محلی آن منطقه عمق چاه را100 تا 150 متر تخمین زده بودند ولی تجربه میگفت روی حرف محلی ها نمی شود حساب کرد. عمق دقیق این چاه 41 متر بود و به صورت یک قیف وارونه بود که ده  متر آخرش کاملا معلق بود و پاهایمان از دیواره جدا می شد. کف چاه تقریبا ما روی انواع سوسک ها و حشرات و اجساد نیمه خورده مارمولک ها ایستاده بودیم. پس از عکس گرفتن یکی یکی صعود کردیم و ساعت 12:00 ظهر کارگاه جمع شده بود.

پس از پایین آمدن از کوه حرکت کردیم ، پس از توقفی کوتاه در ده شیخ و خرید از بازار به سمت شیراز حرکت کردیم. پس از گذشتن از شهرهای لامرد گله دار دار المیزان فیروزآباد و کوار در ساعت 22:30 شب پس از 400 کیلومتر رانندگی این سفر بسیار زیبا در جلوی منزل ما (حسینی نیک) به پایان رسید. سود سفر سلامتیست و خدا را شاکریم که همگی به سلامتی به شهر خود شیراز باز گشتیم.