مجموعه کوه های شیرکوه واقع در یزد با مساحت تقریبی سه هزار کیلومتر مربع از جنوب غربی تا جنوب شرقی شهر یزد به طول 75 کیلومتر با پهنای10 کیلومتر گسترده شده است. این کوه غالباً در زمستان پوشیده از برف و در تابستان محل تفریحی استان یزد می باشد. علت نامگذاری این کوه احتمالاً به دلیل شباهت آن به یک شیر خفته بر دستانش از فاصله دور میباشد.

زمان سه شنبه 14 خرداد الی 15 خرداد 92 - تعداد نفرات با مهمانان تهرانی 10 نفر

سرپرست برنامه آقای عزیز اله زره پوش  - مسئول فنی آقای عبدالرسول رحیمی

سه شنبه ساعت 5 صبح تدارکات برنامه شروع و راس ساعت 9/30 پس از صرف صبحانه ، شیراز رابا دو خودرو سواری شخصی به سمت یزد ترک نمودیم.

از سه راهی سورمق به طرف ابرکوه و از آنجا به طرف تفت حرکت نمودیم.

درست بعد ازتفت حدود 20 کیلومتری جنوب یزد سمت راست اتوبان از طریق جاده آسفالته روستایی به طول 25 کیلومتر به طرف ده بالا حرکت نمودیم پس از طی 450 کیلومتر راس ساعت 14/30 به روستای ده بالا رسیدیم ارتفاع روستا 2560 مترمی باشد این روستا بسیار سرسبز با کوچه باغهای رویایی و مردمانی مهربان و خوش رو می باشد.

پس از ادای فریضه ظهر و عصر و کمی پرسه زدن در کوچه باغها به طرف محل استقرار خودروها در دامنه کوه ((روستای ییلاقی شیخ علیشاه)) رفتیم.

مقداری تنقلات بجای نهار صرف شد و ساعت 16 برنامه صعود را آغاز نمودیم.

از مسیر اصلی خط راس یعنی دره نجیب به طرف پناهگاه حرکت نمودیم. هوا آفتابی و خنک بود. در مسیر چند جویبار و آبشاروجود داشت. دامنه کوه پوشیده از گلها وگیاهان بهاری بود که میان سنگهای گرانیت سبز و نارنجی خودنمایی می کردند درخت ها ودرختچه ها چندان قابل توجه نبودند.

در قسمت بالاتر پوشش گیاهی خیلی ضعیف تر و جنس کوه از ماگما می باشد.

پوشش جانوری در اینجا چندان قابل توجه نیست به طوری که در طول دو روز اقامت در کوه هیچگونه پرنده در آسمان یا کوه مشاهده نگردید. از جانوران دیگر هم چندان اثری نبود.

غروب ساعت 18/50 به پناهگاه در ارتفاع 3480 متری رسیدیم. کنار پناهگاه چشمه آب منتقل شده با لوله وجود دارد که بسیار خنک و گواراست این چشمه به یک مخزن مجهز گردیده است.

شب هوا سرد وآسمان پر از ستاره بود الی رغم سردی هوا تماشای آسمان خیلی لذت بخش بود.

ساعت 20/30 فریضه مغرب وعشا و مراسم دلچسب شام مفصل بجا آوردیم ساعت 22 خاموشی اعلام شد.

صبح ساعت 4/40 بیدار باش و پس از آماده شدن، ساعت 5/30 بسمت قله حرکت نمودیم.

مسیر پاکوب  قله دارای شیب ملایم و در بعضی نقاط مقداری برف در سایه ها باقی مانده بود.

حدود ساعت 7/20 به قله رسیدیم و نظارگر دشت کوه و شهر یزد در سمت شمال شرقی شدیم اینجا  قله شیرکوه با ارتفاع 4060 متر مرکزی برای دیدار مناطق اطراف حتی کویر ابرکوه طزرجان و منشاد می باشد.

پس از کمی استراحت مسیر برگشت از قله بسمت پناهگاه را طی 2 ساعت سپری کردیم در پناهگاه صبحانه صرف شد و پناهگاه را بمدت 3 ساعت تا محل استقرار خودروها طی کردیم و بلافاصله بسمت شیراز حرکت نمودیم و حدود ساعت 18/30 به شیراز رسیدیم. در پایان لازم میدانم که از زحمات زیاد مرد خستگی ناپذیر کوه و قله جناب آقای زره پوش تشکر و قدردانی نمایم.

از نکات قابل ذکر:

1- قسمت انتهایی نجیب دره معروف به قیف که خیلی شبیه دره موسوی در کوه دراک می باشد مسیر خیلی خطرناک و با شیب تند است مخصوصاً در فرود باید بیشتر احتیاط کرد.

2- مسیر پاکوب صعود شیرکوه نسبتاً تمیز و با تابلوهای جهت نما مشخص گردیده است.

3- پوشش گیاهان دارویی شامل بومادران، بادرنجبویه، پونه باریک، گل گربه و سنبل می باشد.درخت و درختچه ای در این کوه وجود ندارد فقط چند اصله نسترن وحشی ابتدای دره نجیب می باشد.

4- آنتن دهی موبایل تا قله نسبتاً خوب است.

5- سپاه الغدیر یزد بر خلاف نظامی های فارس که قله را تصرف و مانع استفاده عموم از بعضی قله ها می شوند در اینجا اقدام به احداث پناهگاه بزرگ و زیبایی کرده اند.

6- برنامه صعود شیرکوه را میشود در یک روز به راحتی اجرا نمود.

7- این برنامه به خاطر وجود مردان بزرگی که در گروه بودند بسیار جذاب و خوب اجرا شد.