بنام یزدان پاک

گزارش کتبی از : شرکان شریفی

گزارش شفاهی: شاهپور امرالهی

عکاس: میثم حسینی

هموندان حاضر در برنامه: نادر کرمی، قاسم ثابت، فریدون خسروی، پیمان عزیزی، سید حسین حسینی، شرکان شریفی، سید غلامرضا شریفی، میثم علی ویسی، شاهپور امرالهی

مکان برنامه : استان فارس / شهرستان سروستان /جاده سروستان به خرامه / تنگ غنیمی/

دسترسی :از طرف شیراز به طرف سروستان حدود 2 کیلو متر مانده به سروستان سمت چپ ، راهیست که به طرف خرامه می رود . 4 کیلومتر به طرف خرامه بعد از گردنه غنیبی ، جاده خاکی سمت چپ که روبروی گوسفند سرا می باشد به طرف تنگه ادامه می دهیم بجایی می رسیم که ابتدای مسیر کوهپیمایی می باشد و بعد از رسیدن به انتهای تنگه یال سمت چپ را تا بالای گردنه ادامه می دهیم ، دهانه غار که کاملا عمودی است دقیقا روی گردنه قرار دارد.

نام غار : تمپ کوچه

اطلاعات غار : عمودی . از نوع گسلی . کاملا فنی و سخت و ریزشی به عمق 90 متر

جانوران داخل غار : سمور. خفاش . شاپرک . عنکبوت

گزارش ادامه اکتشاف غار

درتاریخ 8/10/91 جمعه ساعت 30/4 صبح طبق هماهنگی قبلی با تعداد 9 نفر از  همنوردان  از شیراز  به  سمت سروستان که درفاصله 80 کیلومتری شرق شیراز می باشد حرکت کردیم پس از گذشت 5/1 ساعت رانندگی به ابتدای مسیر کوهپیمایی رسیدیم هنوز هوا روشن نبود ترجیح دادیم همان ابتدای مسیر صبحانه را بخوریم تا در وقت صرفه جویی شود و به محض روشن شدن هوابه سمت دهانه غار حرکت کنیم. پس از صرف صبحانه ماشینها را درجای مناسبی پارک کردیم وتجهیزات را برداشتیم وساعت 15/7 بود که حرکت به سمت دهانه غار را آغاز کردیم . پس از یک ساعت کوهپیمایی به بلندای کوهی در مجاور ما بود رسیدیم دهانه غار روی گردنه وبین چند قله فرعی کوه بود در همین حین چند نفر از کوهنوردان گروه ققنوس سروستان که با هماهنگی قبلی به قصد کوهپیمایی آمده بودند به ما ملحق شدند .

به محض رسیدن به محل مورد نظر (دهانه غار) گروه خود را به تجهیزات لازم مجهز کرد ودر همین زمان سرپرست برنامه آقای نادر کرمی یک کارگاه دو بازو با استفاده از رول در جای مناسبی احداث کردند در ابتدا مسوول فنی برنامه  آقای مهدی خسروی ساعت 9به داخل غار فرود رفتند وپس از آن دیگر نفرات یکی پس از دیگری فرود رفتند دهانه غار به شکل عمودی و فرود از همان ابتدا کاملا معلق بود بعد از حدود 45 متر فرود به طاقچه ای که جای مناسب وایمنی بود رسیدیم تا فرود بعدی را انجام دهیم این مرحله از فرود چون جای مناسبی برای احداث کارگاه نداشت تصمیم گرفتیم فرود بعدی که حدود 15 تا 20 متر بود را روی ادامه طناب انجام دهیم پس از آن کارگاه بعدی که بلوکه بود احداث گردید وحدود 20 متر را به سمت غرب در داخل شکاف تراورس کردیم تا به محل فرود بعدی رسیدیم این قسمت از فرود که حدود 20 متربود و به کف غار میرسید از فنی ترین و سخت ترین قسمت غار بود.

پس از رسیدن به کف غار که تالار کوچکی بود رسیدیم در این مکان بود که  متوجه شدیم که یکی دیگر از راههای که به انتهای غار می رسید کشف کردیم پس از نیم ساعت توقف ،  بررسی ، کشیدن کروکی و گرفتن چند عکس از همان مسیر طناب شروع به صعود کردیم ساعت 1900 بود که همه از چاه غار خارج شده بودند بعد از جمع کردن ابزار و خوردن مختصری خوراکی حرکت به سمت پایین کوه را آغاز کردیم  هوا کاملا تاریک و سردتر شده بود و نهایتا بعد از پایین آمدن از کوه به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت 5/9 شب به شیراز رسیدیم .