گزارش برنامه تنگ دلخان

تاریخ اجرای برنامه   2/4/1391

عنوان برنامه : برنامه آموزشي و کوهپيمايي تنگ دلخان

سرپرست  کل برنامه : آقاي سيامک طرفدار

مسئول فني : آقاي نادر کرمي

نفرات شرکت کننده : 18 نفر

نام منطقه : برشنه / روستاي دلخان / تنگ دلخان

ارتفاع از سطح دريا : با توجه به نقاط مارک شده در Google Earthارتفاع تقريبي منطقه حدود 2340 متر مي باشد.

موقعيت جغرافيايي منطقه :

با توجه به نقاط مارک شده در Google Earth: 30°14´33.36˝ N    , 52°06´33.36˝ E

نام آباديها و روستاهاي اطراف :

روستاي کهکران و روستاي برشنه نيز در اطراف آن مي باشند .روستاي دلخان نزديکترين روستا به تنگ دلخان مي باشد .

جهت رفتن به روستاي دلخان مي توان از 7 کيلومتري شهر اردکان از طريق روستاي برشنه به اين روستا عزيمت کرد دلخان روستايي زيبا از دهستان ششپير، بخش مرکزي شهرستان سپيدان ، اردکان است .فاصله اين شهر تا اردکان حدود 20 کيلومتر مي باشد. اين روستا در جاده بين روستاي برشنه ـ کامفيروز ، بعد از گردنه يوزگرد واقع شده است . لهجه و گويش اهالي منطقه لري و اردکاني است . از ديدني هاي روستا يکي بافت پلکاني و معماري زيباي آن و ديگري تنگ سرسبز دلخان که در جنوب روستا قرار گرفته است ، با چشمه هاي پر آب و درختان سر به فلک کشيده. از ابتدا تا انتهاي تنگ حدود 40 دقيقه پياده روي دارد. همچنين امامزاده اي نيز در پايين روستا واقع شده که مشهور است به امامزاده پيرمحمد.

در تمامي مسير تنگ دلخان نهرها و چشمه هاي زيبا جاري است  و علاوه بر روستا که مکان مناسبي جهت شب ماني مي باشد . در محوطه امامزاده پيرمحمد نيز فضايي جهت اقامت و شب ماني وجود دارد .ولي سرويسهاي بهداشتي که جهت رفاه حال گردشگران وجود دارد متأسفانه توسط برخي از گردشگران بسيار آلوده شده و غير قابل استفاده مي باشد و آنتن دهي منطقه نيز بسيار ضعيف مي باشد .

چگونگي اجراي برنامه :

با توجه به برنامه ريزي هاي قبلي جهت برگزاري دوره آموزشي سرپرستان باشگاه و نيز کوهپيمايي ساير هموندان باشگاه به تنگ دلخان ؛ روز جمعه 2/4/91 با يک دستگاه ميني بوس شيراز را به مقصد روستاي دلخان ترک کرديم و پس از حدود يک ساعت وارد جاده فرعي برشنه شديم و پس از طي مسافتي همونداني که قصد کوهپيمايي تا تنگ دلخان را داشتند بعد از درياچه شش پير از ميني بوس پياده شدند و به سمت تنگ حرکت کردند و گروه دوم که براي دوره آموزشي انتخاب شده بوديم با ميني بوس تا روستاي دلخان به مسير خود ادامه داديم و پس از رسيدن به روستاي دلخان و بررسي تجهيزات فني و تقسيم ابزار و وسايل فني جهت حمل تا محل آموزش ؛ به راه خود ادامه داديم و پس از گذشتن از کنارنهرها و باغهاي گردو ، سيب و انگور و ... محلي را که براي تمرين فني مناسب بود انتخاب کرديم و مستقر شديم .

در ارتفاع تقريبي 4 متري از محل کمپ غار زيبايي با عمق تقريبي 50 متر و با دو دهانه در جهت مختلف وجود دارد که  بازديد شد و دو دهانه آن توسط جناب آقاي کرمي مارک شد . سپس در نقطه انتخاب شده کارگاهي زده شد و تمامي افراد صعود و فرود را تمرين کردند که حدود ساعت 11:30 گروه کوهپيمايي هم به محل کمپ رسيدند و در محل مستقر شدند .

( به گفته هموندان : گروه اول در ابتداي مسيربا آموزش سرپرست گروه ، نرمش هاي کششي و تعادلي را انجام داده و سپس پيمايش تنگه را آغاز کرده بودند . مسير کاملاً سرسبز بوده همراه با چشمه هاي پر آب و درختان گردو ، سيب ، انگور و ... . مسير را همراه با رودخانه فصلي دلخان طي کرده بودند و ساعت 11:30 به محل کمپ رسيدند . پس از آن غار زيباي دلخان را بازديد کرده و همانجا مستقر شدند . )

پس از جمع کردن کارگاه ، افراد گروه آموزشي به سرپرستي مربي گرامي جناب آقاي فتوت به قصد کوهپيمايي و آشنايي با اصول راهبري تيم کمپ را ترک کرديم و پس از برخورداري از تجربيات ايشان و آموزشهاي لازم به کمپ بازگشتيم . (در طول اين مدت استاد ارجمند آقاي محسن لقمانيبه 2 نفر از گروه کوهپيمايي که خود مشتاق بودند آموزش هايي را داده و آقاي کرمي نيز به چند نفر ديگر از گروه نکاتي (مثل گره ها)را آموزش داده بودند . ) پس از صرف ناهار و استراحت ؛ کلاس آموزشي ما به سرپرستي استاد ارجمند آقاي محسن لقماني ادامه يافت و گروه کوهپيمايي نيز همزمان در کلاس شرکت کردند . حدود ساعت17:30 برنامه پايان يافت و روستاي دلخان را به قصد شيراز ترک کرديم و پس از توقفي کوتاه در دالين به دليل ترافيک هميشگي اين جاده حدود ساعت 20 به شيراز رسيديم .