پيمايش تنگه اهورا و صعود قله اهورا

طبق هماهنگي هاي قبلي برنامه روز جمعه ، صعود به قله خرمن کوه بود و قرار بر اين بود که ساعت 4:45 پارک خلدبرين باشيم . من و پنج نفر از دوستان ساعت 4:45 در محل حضور داشتيم و منتظر مانديم تا ديگر دوستان برسند . ساعت 5:15 دقيقه ميني بوس رسيد و همزمان سرپرست برنامه هم رسيدند . دوباره منتظر شديم و با چند نفر از دوستان که شماره تلفن آنها را داشتيم تماس گرفتيم . بالاخره قرار شد 5 نفر از دوستان بين راه به ما بپيوندند .


ساعت 5:45 از پارک خلدبرين حرکت کرديم و در ميدان وليعصر تا ساعت 6:15 منتظر يکي از دوستان مانديم و سپس در ميدان گل سرخ 4 نفر ديگر نيز به ما پيوستند و به سمت فسا حرکت کرديم . در بين راه سرپرست به دليل تأخير در شروع برنامه ، تصميم گرفتند برنامه را به پيمايش تنگه و صعود قله اهورا تغيير دهند .


خلاصه اي در مورد تنگه و کوه اهورا :


تنگه اهورا ( با نام محلي اهروم ) يکي از جاذبه هاي گردشگري منطقه ميان جنگل فسا است که در 30 کيلومتري شهر فسا واقع شده است . اين تنگه روبروي قله خرمن کوه و جزء منطقه ميان جنگل فسا مي باشد که تنوع زيستي آن حائز توجه و اهميت است. گونه هائي از رده هاي پستانداران  (مثل کل و بز، قوچ و ميش، گرگ، روباه، گراز و …) و پرندگان (مثل انواع بازهاي شکاري چون شاهين، بحري و بالابان، کلاغ نوک سرخ، باقرقره شکم سياه و هوبره) و خزندگان (مثل لاک پشتهاي مهميزدار و خزري، انواع مارمولک، سوسمار و مارها) و دوزيستان در اين منطقه زندگي مي کنند. از رده ماهيان به علت عدم وجود رودخانه هاي دائمي و تالابها و برکه ها در منطقه هيچ گونه ايوجود ندارد.
پوشش گياهي منطقه حفاظت شده ميانجنگل فسا بسيار غني بوده و بالغ بر ۳۲۵ گونه گياهي در اين منطق مي رويد که متعلق به ۶۴ تيره گياهي هستند . آنچه در اين فهرست بيشتر جلب توجه مي کند گياهان دائمي واغلب بوته اي و درخت و درختچه اي مـي باشند.
از زيباي هاي منطقه مي توان به دره قشقه(لاي تاريک) ، چشمه اهروم ، چشمه ترنگ وچشمه بادگير اشاره کرد .
ساعت 8 به ابتداي مسير تنگه اهورا رسيديم و همانجا صبحانه خورديم و ساعت 8:45 براي پيمايش تنگه حرکت کرديم .
در طول مسير همنوردان و سرپرست گروه پوشش گياهي را معرفي کردند .(منطقه مذکور بسيار غني و شامل انواع درختان کيکم , پسته وحشي با بوته هايي مانند کلاه مير حسن , گون ، ارژن ، چِلال و … مي باشد .)همچنين در پيمايش مسير به افراد ياري مي رساندند و نکات ضروري را گوش زد مي کردند .
پس از چند بار استراحت به دليل گرماي زياد ، ساعت 11:15 به چشمه اهروم رسيدم . کنار چشمه گروهي کوهنورد از شهرفسا بودند . آنها صبح خيلي زود رسيده بودند و داشتند ته چين درست مي کردند و ما هم خيلي علاقه مند شديم نهار مهمان آنها باشيم ولي آنها به دليل راحت تر بودن ما در آنجا به مکان ديگري رفتند . پس از کمي استراحت يک گروه 9 نفره از همنوردان به همراه سرپرست در ساعت 11:40 به قصد صعود قله اهورا حرکت کردند و بقيه به دليل گرماي زياد همان جا ماندند و از سکوت طبيعت و معلومات يکديگر لذت بردند . ساعت 12:50 گروه پس از صعود قله برگشتند و با هم نهار خورديم و تا ساعت 15 کنار چشمه مانديم . پس از آن براي برگشت آماده شديم و ساعت 15:15 حرکت کرديم .
در مسير برگشت سنگريزه ها در شيب باعث زمين خوردن مي شدند که البته با راهنمايي و ياري دوستان مشکلي پيش نيامد و ما پس از چند بار استراحت در مسير ساعت 17:50 به انتهاي مسير رسيديم و از آنجا با ميني بوس به سمت شيراز حرکت کرديم و ساعت 20 به پارک خلدبرين رسيديم .

ارائه گزارش : گلشن زارع