تاریخ اجرای این برنامه : چهارشنبه 2 شهریور تا شنبه 5 شهریور 1390

محل قرار : بوستان خلد برین

ساعت قرار : 20 شامگاه چهارشنبه دوم شهریور

با تأخیر فراوان ساعت 23 به پلیس راه شیراز – فسا بودیم و ساعت 8 صبح به کرمان و ساعت 9:30 صبح به اردوگاه شهید باهنر رسیدیم . تنگه و آبشارهای سیمک Simk در ۳۵ کیلومتری شمال شهر کرمان و در جاده کوهپایه قرار دارد ، در حرکت به سمت اردوگاه شهید باهنر به دوراهی بر می خوریم که بر سر مسیر سمت چپ تابلوی اردوگاه شهید باهنر سازمان آموزش و پرورش و بر سر مسیر سمت راست تابلوی بیدویه نسب شده است، مسیر سمت راست ما را به سر چشمه و محل فرود هدایت می کند و مسیر سمت چپ به مکان خروج از دره. تا روستای بیدویه را با هر نوع ماشینی می توان رفت

و از آنجا تا سرچشمه که در سمت چپ مسیر قرار دارد یک ساعت کوه پیمایی است و اگر ماشین شاسی بلند داشته باشید کار راحت تر شده و مسیر زیادی را می توان با ماشین طی کرد. از ساعت 10:30 که از اتوبوس پیاده شدیم حدود یک ساعت طول کشید تا به اولین آبشار رسیدیم که در طول این یکساعت ابتدا از منطقه بیدویه گذشتیم و بعد از حدود 45 دقیقه به یک چشمه کوچک رسیدیم و پس از توقفی کوتاه و گذر از زمینهای کشاورزی به محلی رسیدیم که در سمت راست ما کوهی با رنگ خاکستری متفاوت از کوههای اطراف وجود داشت که برای رسیدن به بالای اولین آبشار در سمت چپ این کوه ادامه مسیر دادیم . البته در این برنامه با حضور 2 نفر

راهنمای محلی اجرا شد .

بعد از 30 دقیقه صرف وقت جهت تعویض لباس ،آماده کردن تجهیزات فنی و .. برنامه فرود از اولین آبشار ساعت 12 ظهر شروع شد .آبشار سیمک دارای 13 آبشار می باشد که این 13 آبشار دارای 10 کارگاه می باشند که دارای ویژگیهای زیر می باشند :

♦کارگاه نخست : کارگاه زنجیری دو بازویی

ارتفاع آبشار : 15 متر

فرود در مسیر آب نبود و روی کارگاه دو رشته طناب ریختیم تا همزمان 2 نفر فرود بیایند.

♦کارگاه دوم : کارگاه زنجیری دو بازویی

ارتفاع آبشار : 20 متر / فرود در مسیر آب نبود

کارگاه سوم : سیم بکسلی بود که با سیم بکسل بسته و یک تک حلقه ایجاد شده بود ( رل درشت داشت )

ارتفاع آبشار :7 متر / فرود در مسیر آب نبود

کارگاه چهارم : کارگاه زنجیری

ارتفاع آبشار :9 متر / فرود در مسیر آب نبود ، وجود سنگ کوتاهی با آبشار دو قلو در دو طرف آن

♦کارگاه پنجم : سیم بکسل

ارتفاع آبشار :15 متر

فرود در مسیر آب بود و خیس شدیم . رشته طناب ریخته شده به اندازه ای بود که وقتی به پایین می رسیدیم تمام می شد و باید سریع آنرا از حلقه 8 خارج می کردیم و به سرعت از آبشاری که فرو می ریخت دور می شد و بعد از آن دره نسبتا" بازی بود که در آن مکان کمی ایستادیم و با روشن نمودن آتش کوچکی اندکی خشک شدیم .

سنگ کوتاهی بود که آب از کنار آن رد می شد . یک طناب روی سنگ بود که در فواصل معین روی آن گره برای حمایت بود که با استفاده از این طناب پایین رفتیم و وارد حوضچه

کوچکی شدیم .البته بعضی افراد جهت امنیت بیشتر از بالا با طناب انفرادی که به حلقه 8 متصل بود حمایت شدند .

کارگاه هفتم : زنجیری

ارتفاع آبشار : 15 متر

کارگاه هشتم : سیم بکسل بود که 3 تا رل داشت و با استفاده از یک حلقه به هم وصل شده بودند . البته کارگاه در جای مناسبی زده نشده بود .

ارتفاع آبشار : 20 متر / فرود در مسیر آب

روبروی کارگاه یک تک رل جهت خود حمایت نصب شده بود که فرود آمدن از آن سخت بود و از سمت راست آن فرود آمدیم و یک کلاهک را رد کردیم . در پایین آبشار حوضچه ای وجود داشت که با همان رشته طنابی که فرود آمده بودیم از حوضچه رد شدیم و مابقی مسیر را فرود آمدیم

کارگاه نهم : زنجیری

ارتفاع آبشار : 6 متر / فرود در مسیر آب نبود

♦کارگاه دهم : زنجیری

ارتفاع آبشار :7 متر / فرود در مسیر آب نبود

بعد از فرود از آخرین آبشار راهپیمایی کوتاهی داشتیم تا به آبشار اصلی که در سمت چپ ک.ه قرار داشت رسیدیم . ارتفاع این آبشار 50 متر بود و در سمت راست آن پله هایی برای بالا رفتن وجود داشت ولی کارگاهی زده نشده بود . پس از استراحتی کوتاه به اردوگاه برگشتیم و پس از صرف خوراکی مختصر و تعویض لباس به سمت کرمان و شهر راین حرکت کردیم . شایان ذکر است که قرار بود بعد از برنامه فرود آبشار سیمک برنامه صعود قله هزار در روز جمعه اجرا شود که بدین منظور شب را در یکی از پارکهای شهر راین به صبح رسانده و ساعت 4:15 بامداد به سمت آبشار زر و مبدأ صعود حرکت کردیم .

افراد شرکت کننده در فرود آبشار سیمک :

آقایان : سید مرتضی هاشمی ، محمود رضا همتایی ،عزیزاله زره پوش ، محمود چابک ، آرمان بیات ، احسان پورطباطبایی ، فریدون خسروی ، محمد نخعی ، سیامک طرفدار ، محسن احمدی نسب ، مرتضی امین رعنایی

بانوان : رخساره پناهی ، پگاه جمالیان ، طاهره شیبانی فرد ، لیلا نجفی

سرپرست کل : محمود رضا همتایی سرپرست فرود آبشار : محمود رضا همتایی مسئول فنی فرود آبشار : محمد نخعی راهنمای فرود آبشار : فرزاد قادری امدادگر : طاهره شیبانی فرد عکاس فرود آبشار : احسان پورطباطبایی، فرزاد قادری، نادر رضائیان پور، طاهره شیبانی فرد گزارش کتبی : رخساره پناهی گزارش شفایی جهت ارائه در همایش هفتگی

باشگاه : لیلا نجفی

..................................................................................................................................................

سرپرست قله هزار : فریدون خسروی مسئول فنی قله : محسن احمدی نسب جایگزین مسئول فنی : عزیزاله زره پوش راهنمای قله : نادر رضائیان پور تیم پشتیبانی : محمد نخعی، سیامک طرفدار امدادگر : طاهره شیبانی فرد عکاس قله : احسان پورطباطبایی، محمد نخعی، نادر رضائیان پور گزارش کتبی : مجتبی امرالهی گزارش شفایی جهت ارائه در همایش هفتگی باشگاه : مجتبی امرالهی

تدارکات و هماهنگی : پگاه جمالیان ، احسان پور طباطبایی ، فریدون خسروی ، محسن احمدی نسب